| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Ένας χριστουγεννιάτικος αστικός μύθος

Του Φίλιππου Αμολοχίτη

Δημοσίευση: 10-12-2012 - Στήλη: ΝΕΟΛΑΙΑ - Φύλλο:190




Για όσους ενδιαφέρονται για το πώς από κάτι παιδικό, απλό και αθώο αρχικά, μπορεί να προκύψει ένα πολύ ιδιαίτερο συμπέρασμα εν τέλει, αξίζει να κάνουμε μια αναφορά, λόγω και της εποχής, στην ιστορία του Άγιου Βασίλη. Ο Άγιος Βασίλης, ή αλλιώς «Santa Claus», αποτελεί μια από τις εξέχουσες μορφές των Χριστουγέννων, για μεγάλο μέρος του δυτικού κόσμου. Ιδιαίτερο είναι το ενδιαφέρον σχετικά με το πώς προέκυψε η εικόνα του, από την εμφάνιση, τον χαρακτήρα, έως την οικογενειακή του κατάσταση. Φαίνεται πως ο «Santa Claus» αποτελεί ένα καλό παράδειγμα παγκοσμιοποιημένου αστικού μύθου, κι αυτό γιατί χρειάστηκαν πολλά «χέρια», μέχρις ότου να καταλήξουμε στην εικόνα που έχουμε στη συνείδησή μας σήμερα.

Πολλοί πιστεύουν ότι ο συγκεκριμένος ήρωας αποτελεί κατασκεύασμα, τρόπον τινά, της Coca Cola, η οποία συνδύασε διάφορους τοπικούς μύθους για διαφημιστικούς σκοπούς. Η αλήθεια είναι λίγο διαφορετική. Όντως, πολλοί ευρωπαϊκοί αντίστοιχοι ήρωες συνδυάστηκαν για τη δημιουργία του Santa Claus, από τον ελληνικό-ορθόδοξο Άγιο Βασίλειο, τον Άγιο Νικόλαο, τον Father Christmas, αλλά και από σκανδιναβικές, γερμανικές και δανέζικες αντίστοιχες παραδόσεις. Ωστόσο, δεν είναι αλήθεια ότι ο «Santa Claus» αποτελεί εφεύρεση της Coca Cola, μιας και αυτό το κράμα ευρωπαϊκών αστικών μύθων είχε ήδη δημιουργηθεί στην Αμερική, από ένα ποίημα το 1823 του Αμερικανού Clement Clarke Moore, το οποίο απευθυνόταν στον Άγιο Νικόλαο, ωστόσο συνδύαζε στοιχεία άλλων παραδόσεων και προετοίμαζε το έδαφος για την εικόνα του Santa Claus που θα γινόταν αργότερα γνωστή. Μέσα στον 19ο αιώνα, η μορφή αυτή οριστικοποιήθηκε και μάλιστα χρησιμοποιήθηκε και ως καμπάνια άλλου αναψυκτικού. Ωστόσο τα σχέδια του Haddon Sundblom για λογαριασμό της γνωστής εταιρείας, κατάφεραν να ταυτίσουν τόσο πολύ τον ήρωα με την Coca Cola, σε σημείο που δημιουργήθηκε και ο αστικός μύθος της δημιουργίας του από αυτήν. Η εταιρεία κατάφερε, ίσως εν αγνοία της τότε, να δημιουργήσει αφενός μια από τις καλύτερες γκρίζες διαφημίσεις και παράλληλα, να δημιουργήσει και έναν μεγάλο αστικό μύθο που της προσδίδει χαρακτήρα ενός παντοδύναμου μέσου επιρροής.

Τι σημασία έχουν όλα αυτά για τη σημερινή εποχή ; Κατά την άποψη του γράφοντα, το ζήτημα γύρω από τον Άγιο Βασίλη, ή όπως αλλιώς θέλει κανείς να τον πει, δείχνει την τρομερή σημασία της εικόνας, την επιρροή των μέσων επικοινωνίας, τη δύναμη της παγκοσμιοποίησης και κυριότερα, την υποκειμενική φύση της πραγματικότητας, μιας και πλέον είναι δύσκολο να ξεχωρίσει πολλές φορές η αληθινή παράδοση από το μοντέρνο κράμα. Για να αλλοιωθεί λοιπόν η πραγματικότητα, για να πουληθούν εκατομμύρια προϊόντα,να συγκινηθούν εκατομμύρια μικρά και μεγάλα, παιδιά και να δημιουργηθεί μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φιγούρες των τελευταίων αιώνων παγκοσμίως, φαίνεται πως αρκεί απλά μια εικόνα, ένας μύθος. Ένας χριστουγεννιάτικος, αστικός μύθος.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!