| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Εδώ Καλειδοσκόπιο - Τεύχος 184

Δημοσίευση: 19-04-2012 - Στήλη: ΝΕΟΛΑΙΑ - Φύλλο:184




Ντιμπέιτ
1920. Στις «Ερωτευμένες γυναίκες» ο D.H. Lawrence, αντιμέτωπος με μια νέα εποχή, διαλύει εις τα εξ ων συνετέθησαν τις κοινωνικές τάξεις, τη βιομηχανία, την πρόοδο, κάθε ιδεολογία, τις φιλοδοξίες, την οικογένεια, τη φιλία, τα φύλα και τη σεξουαλικότητα, για να βρει την υπέρτατη ισχύ αυτού που λέγεται μια επιτέλους ριζική διαφωνία.
Το 2012, στο Bios, η Γιούλα Μπούνταλη και ο Σύλλας Τζουμέρκας, μαζί με τη Διώνη Κουρτάκη και τον Μιχάλη Οικονόμου, διαλύουν τις «Ερωτευμένες Γυναίκες» σε ένα ντιμπέιτ μέχρι τελικής πτώσης. Συνεργάστηκαν: Μπαράκ Ομπάμα, Γκλέντα Τζάκσον, Σάρα Πέιλιν, Έζρα Πάουντ, Τάιρα Μπανκς, Ντόρις Λέσινγκ, Τίφανι Ρίτσαρντσον, Αν Χάθαγουεϊ, Πίτερ Σβαρτς, Έλληνες συνδικαλιστές, Έλληνες βουλευτές, μπλόγκερς, Συνταγματάρχες, και πολλοί άλλοι.
Ένα ΝΤΙΜΠΕΪΤ διαφορετικό, όπου οι προσωπικές ιστορίες διαπλέκονται με τα πολιτικά πιστεύω, σε ένα παιχνίδι αξιών ανάμεσα στον δημόσιο και τον ιδιωτικό λόγο, όπου είναι προφανές ευθύς εξαρχής ότι οι χαρακτήρες βρίσκονται εκεί για μια «μάχη» μέχρι τελικής πτώσεως, που θα οδηγήσει σε μια ολοκληρωτική διάσταση.
Μια πρωτότυπη παράσταση που θα παίζεται Πέμπτη –Κυριακή στο Bios έως 8 Απριλίου και αξίζει την προσοχή σας.

Βασίλης Γεωργόπουλος



Ένα αντίο στην κυρά Δόμνα

 


Η ελληνική παραδοσιακή μουσική χρωστά πολλά στη Δόμνα Σαμίου, τόσο για την ανάδειξη και την προβολή της, όσο και για την έρευνα γύρω από αυτήν. Έφερε στα αυτιά μας και μάλιστα στα αυτιά των νέων της εποχής, εκείνο το ξεχασμένο είδος μουσικής πολύ πριν έρθει η μόδα του ρεμπέτικου. Από προσωπικό μεράκι, έκανε καταγραφές της μουσικής παράδοσης στην επαρχία. Ίδρυσε τον Καλλιτεχνικό Σύλλογο Δημοτικής Μουσικής - Δόμνα Σαμίου, μια απόπειρα διάσωσης της παραδοσιακής μουσικής, μέσω της έκδοσης δίσκων και της οργάνωσης εκδηλώσεων, απαλλαγμένη από εμπορικές επιδιώξεις. Μέσα στους δίσκους που κυκλοφόρησε, βρίσκονται τα «Αποκριάτικα», μια καταγραφή «αθυρόστομων» τραγουδιών της ελληνικής αποκριάς, για τον οποίο μηνύθηκε αργότερα από κάποιον ιερέα για το δήθεν απρεπές ύφος. Παρότι το διονυσιακό στοιχείο κατέχει μια τόσο σημαντική θέση στην ελληνική κουλτούρα, συναντάμε πότε πότε υποκριτικές απόψεις οι οποίες εντοπίζουν εκεί το ανήθικο. Η Δόμνα Σαμίου συνεργάστηκε με την ΕΡΤ στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση παράγοντας εκπομπές με μουσικό υλικό από όλη την Ελλάδα. Η αναγνώριση του έργου της υπήρξε τεράστια, τόσο στο εσωτερικό με συναυλίες και απονομές βραβείων όσο και στο εξωτερικό, για Έλληνες και ξένους. Δυστυχώς όμως η κουρτίνα της ζωής της δεν έπεσε δημοσία δαπάνη, μια ύστατη υπενθύμιση για τη στάση του ελληνικού κράτους σε ό,τι αυθεντικό, ποιοτικό, που όμως απέχει από το σύστημα της προβολής και του εμπορίου. Ένας στίχος από τραγούδι του Σαββόπουλου που έχει ερμηνεύσει η Δόμνα Σαμίου:
«Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας; Είναι πολύ ζαχαρωμένα. Ταιριάζουν για σοκολατόπαιδα μα δεν ταιριάζουνε για μένα».

Μενέλαος Γιαννόπουλος



Δευτέρες

 


Πέρασα τις προάλλες από το Μεταξουργείο. Εκεί όπου έζησα 3 ολόκληρα χρόνια της ζωής μου σε υπόγεια και σε μαύρες αίθουσες, προσπαθώντας να συλλαβίσω τη Μήδεια και να χορέψω τον θάνατο της Οφηλίας. Και συνομίλησα καθ’οδόν με έναν παλιό γνωστό. Τυπικές κουβέντες ανταλλάξαμε: πώς είσαι σήμερα, πώς πάνε οι δουλειές. Έτσι κι έτσι μου απάντησε και έφυγα. Μου αρκούσε μάλλον το μέτριο, ίσως τα άσχημα νέα να πλούτιζαν με λίγο παραπάνω χρόνο τη συνομιλία μας. ΄Εφυγα. Προχωρώντας βρέθηκα ξανά με την Άννα. Θα έρθω να σε δω της είπα σύντομα. Νέα σκηνική απόπειρα, παλιού αγαπημένου προσώπου. Πώς πάνε οι δουλειές, δείλιασε. Έτσι κι έτσι. Δεύτερη ίδια απάντηση στο ίδιο πρωινό. Χαμογέλασα. Σύντομα θα μιλήσουμε εκτενέστερα, κάποιο ραντεβού με περίμενε, οι ασθενείς μου δεν έχουν δυστυχώς χρόνο, απολογήθηκα. Πέρασαν 7 μέρες. Ξαναβρέθηκα στο Μεταξουργείο. Είχε αλλάξει. Δεν το αναγνώριζα πια. Εγώ, που ξέρω κάθε δρόμο του, κάθε στενό του, κάθε σκουρόχρωμο μπαλκόνι του, μου φάνηκε ξένο. Επιγραφή «κλειστόν». Μεγάλα γράμματα. Πλησίασα. Καμία πληροφορία. Σκέφτηκα τι μέρα είναι σήμερα, μήπως κάποια αργία δικαιολογία έχει καμιά καλύτερη εξήγηση. Δευτέρα. Δικαιολογία καμιά. Αναρωτήθηκα. Έστριψα από τον ίδιο δρόμο, όπως πάντα. Τουλάχιστον σήμερα θα απολαύσω θέατρο, σκέφτηκα. Η πόρτα κλειστή. Θα γίνονται πρόβες μέσα, πλησίασα στο παράθυρο να δω, τα φώτα ήταν κλειστά, η πόρτα κλειδωμένη, η επιγραφή ίδια «κλειστόν». Μεγάλα γράμματα. Πλησίασα περισσότερο. Τα μικρότερα γράμματα έχουν σημασία «προσεχώς νέα παράσταση». Το όνομα της ‘Αννας δεν υπήρχε. Απόρησα. Περπάτησα δύο στενά και κατάλαβα: δεν υπάρχει χειρότερο συναίσθημα από το να σε λυπούνται.

Τατιάνα Κίρχοφ



Live in Greece
1. MARK LANEGAN
2. PAROV STELAR BAND

Ο Απρίλης φέρνει δύο από τα κορυφαία ονόματα της σύγχρονης μουσικής σκηνής στη χώρα μας. 4 και 5 του μήνα, ο παθιασμένος πρώην ηγέτης των Screaming Trees, Mark Lanegan, με την υπέροχη φωνή του και το «βαρύ φορτίο» των 6 + 1 προσωπικών άλμπουμ του θα προσφέρει στο ελληνικό κοινό δύο αναμφισβήτητα αξέχαστες βραδιές. Ο νέος δίσκος, με τίτλο Blues Funeral, μας επιστρέφει αυτό που τα οκτώ χρόνια αποχής του από τη δισκογραφία μάς είχαν στερήσει: σκοτεινές αισθαντικές μελωδίες, με υπέροχους στίχους και τον υπέροχο θόρυβο που o Lanegan και ελάχιστοι ακόμα μουσικοί μπορούν πια να αποδώσουν στις μουσικές τους. Στα τέλη του μήνα πάλι, 28 και 29 συγκεκριμένα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, θα απολαύσουμε τον πρωτοπόρο και πολυαγαπημένο Parov Stelar (πραγματικό όνομα Marcus Füreder), έναν από τους μουσικούς που ευθύνονται για ό,τι έχει να επιδείξει η σύγχρονη μουσική στις κορυφαίες της στιγμές. Ξεκινώντας ως DJ και με διάφορα ψευδώνυμα έγινε μέρος του hype της εποχής, για να αρχίσει να το διαμορφώνει με την πρώτη του δισκογραφική δουλειά, Rough Cuts, το 2004, από τη δική του μάλιστα εταιρεία Etage Noir Recordings. Σιγά- σιγά ο χαλαρός easy listening ήχος του ντεμπούτου του πήρε πιο dark μορφές, και συνεχίζει ώς σήμερα να μεταλλάσσεται και να εκπλήσσει μετά από άπειρες κυκλοφορίες singles, EPs και ολοκληρωμένων δίσκων. Το είδος που δημιούργησε συνδυάζοντας ακούραστα διάφορες μουσικές φόρμες ονομάστηκε electro swing. Ας αφεθούμε λοιπόν, στους jazzy ρυθμούς του «μάστορα» του απόλυτα σύγχρονου ηλεκτρονικού ήχου.

Δώρα Κοροβέση



Ευρωπαϊκό βραβείο Νεότητας Καρλομάγνος
Η Ελληνική Συμμετοχή

Ο θεσμός απευθύνεται σε νέους 16 έως 30 ετών που έχουν εμπλακεί σε προγράμματα που προάγουν την κατανόηση μεταξύ των λαών των Ευρωπαϊκών κρατών. Ένας θεσμός που εδώ και λίγα χρόνια προσφέρει την ευκαιρία στις νέες γενιές των Ευρωπαίων να δείξουν το πόσο ανεπηρέαστοι παραμένουν από τις πολιτικές αλλά και όλων των ειδών προκαταλήψεις της σύγχρονης πραγματικότητας, αλλά και να αποδείξει εμπράκτως πώς ζουν, εργάζονται και συνεργάζονται με σύμπνοια και αντλώντας ερεθίσματα ο ένας από τον άλλο.
Η Ελλάδα συμμετέχει με το σχέδιο Europe on the Ground, και η Ελίνα Μακρή μας μίλησε για το μήνυμα που θέλει να περάσει μέσω αυτής της προσπάθειας: «Υπάρχουν τόσα να μάθουμε ο ένας για τον άλλο, σαν νέοι Ευρωπαίοι, πέρα από την Ευρώπη των θεσμών, των κανονισμών, των πολιτικών (που αποδεικνύονται κατώτεροι των περιστάσεων και της ιστορίας), υπάρχει η Ευρώπη των λαών και κατά συνέπεια των νέων, ο καθένας από τους οποίους έχει την περιέργεια να βιώσει τις εμπειρίες των υπολοίπων. Ο δικός μας τρόπος και μέσο είναι η δημοσιογραφία, γιατί πέραν από τους άμεσα εμπλεκόμενους στο project «μένουν» πίσω κάποια άρθρα που πολλαπλασιάζουν το αποτέλεσμα των δράσεών μας. Ειδικά για την Ελλάδα, που σε αυτή τη χρονική στιγμή έχει λίγους «φίλους» στο εξωτερικό, είναι σημαντικό να προσκαλούμε όσο πιο συχνά γίνεται νέους δημοσιογράφους να δουν το κάτι άλλο της Ελλάδας, από μια γενιά που, όπως και να το κάνουμε, έχει μαγιά...».
Μέσω του προγράμματος στέλνονται πέντε νέοι δημοσιογράφοι κάθε μήνα σε μία ευρωπαϊκή πόλη. Η ανακοίνωση των τριών βραβείων θα γίνει από ειδική ευρωπαϊκή επιτροπή την Πέμπτη 2 Απριλίου, ενώ η επίσημη τελετή απονομής θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 15 Μαΐου.

Δώρα Κοροβέση



Βασίλης Τσιβιλίκας

 


Ιδιοφυής κωμικός, ταλαντούχος ηθοποιός, αξιόλογος άνθρωπος. Πτωχεύει σιγά σιγά αυτή η χώρα από ανθρώπους που έδωσαν τη ζωή τους πάνω στο σανίδι, πίσω από τα μικρόφωνα, χαμένοι στις λέξεις. Εύχομαι το κενό που δημιούργησε η απουσία τους να αναπληρωθεί από νέους ανθρώπους γεμάτους δημιουργία, ήθος, ιδέες, ταλέντο, πνεύμα, αισιοδοξία, κουράγιο και δύναμη. Μα πάνω από όλα, μόρφωση.

Τατιάνα Κίρχοφ





 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!