| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι για να διδάξουν τους νέους επιστήμονες της Ελλάδας, με μισθό κάτω των χιλίων ευρώ

Της Σoφίας Καναούτη

Δημοσίευση: 01-11-2012 - Στήλη: ΡΕΠΟΡΤΑΖ - Φύλλο:189




Mελέτη του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Συμβουλίου (European Research Council) για την έρευνα στην Ευρώπη και ειδικά στην Ελλάδα κατά τα έτη 2007-20111, προτείνει στο ελληνικό κράτος το παράδειγμα της Ιρλανδίας. Θεωρεί ότι για να ελκύσουν πίσω στη χώρα τα ελληνικά Α.Ε.Ι. τους Έλληνες ερευνητές θα πρέπει κυρίως να προσφέρουν μισθούς που είναι ανταγωνιστικοί με την υπόλοιπη Ευρώπη. Η Ιρλανδία, χώρα της οικονομικής κρίσης αυτή τη στιγμή, πληρώνει τους πανεπιστημιακούς της γύρω στις 7.000 ευρώ (πάνω από 3.000 στη βαθμίδα του λέκτορα), τη στιγμή που στην Ελλάδα ο μισθός του λέκτορα από 1.160 που ήταν το 2011 θα γίνει τώρα με τα νέα μέτρα κάτω από 1.0002. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ του 2008, ο μέσος καθαρός μισθός πανεπιστημιακών στην Ελλάδα είναι ο μισός του μισθού που πληρώνει τους πανεπιστημιακούς της η Ιρλανδία…3

Η δραματική μείωση των μισθών των πανεπιστημιακών μειώνει δραματικά και τις πιθανότητες για ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας. Κανένας επιστήμονας με ήθος και με ικανότητες δεν μπορεί, όσο και να θέλει, να ζήσει σαν επιστήμονας, ή και σαν οικογενειάρχης, με τέτοιες αμοιβές. Στην ηλικία των 40, όταν οι περισσότεροι μετά από χρονοβόρες σπουδές φτάνουν στο πανεπιστήμιο, η πολιτεία δεν αναγνωρίζει τους κόπους τους. Μιλώντας για το ζήτημα ο Αναπληρωτής Καθηγητής της Νομικής κ. Σπύρος Βλαχόπουλος ανέδειξε τη σημασία του: «Ανησυχητικό είναι ότι αυτή η πρακτική περνά πρότυπα στην κοινωνία μας. Λέμε δηλαδή στα παιδιά μας δεν πρέπει να κάνεις έρευνα, δεν πρέπει να σπουδάζεις; Θα πρέπει να κάνεις κάτι άλλο για να είναι επικερδής η δουλειά σου;

Και το θέμα είναι μακροπρόθεσμο, γιατί όταν φεύγουν οι καλοί επιστήμονες στο εξωτερικό, φεύγουν αυτοί που θα δίδασκαν στο πανεπιστήμιο τους νέους επιστήμονες. Αυτό είναι μία αλυσίδα, και αν δεν είναι καλοί αυτοί που διδάσκουν, δεν θα είναι καλοί και οι διδασκόμενοι. Όταν βγουν μετά στο επάγγελμά τους, και γίνουν γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, αν δεν είναι καλοί στη δουλειά τους θα το πληρώσει η κοινωνία, δεν θα το πληρώσουν μόνο οι ίδιοι. Αν δεν έχεις καλό μηχανικό δεν θα σου χτίσει καλά κτήρια – αν δεν έχει μάθει να χτίζει καλά κτήρια. Αν δεν έχεις καλό γιατρό δεν θα ξέρει να κάνει καλό χειρουργείο. Αν δεν είναι καλός ο δικηγόρος θα σου χάσει την υπόθεση για τυπικά θέματα». Επιπλέον, το θέμα των αποδοχών των πανεπιστημιακών, είναι και θέμα ανάπτυξης. Λένε και ξαναλένε ότι η Ελλάδα δεν παράγει τίποτα. Παράγει όμως ανθρώπους. Αν δεν φέρεις τα καλά μυαλά στην Ελλάδα, αν δεν την αφήσεις να κρατήσει τους καλούς επιστήμονες, αν δεν την αφήσεις να κρατήσει αυτούς που θα σου φέρουν καινοτόμες ιδέες και αντίθετα τους διώξεις, δεν θα επιτύχεις ανάπτυξη».

Μιλούν για τον ιδιωτικό τομέα, και όντως όταν δίνεις χαμηλούς μισθούς στον πανεπιστημιακό, θα στραφεί ο επιστήμονας στον ιδιωτικό τομέα, και η γνώση του θα πάει σε μια ιδιωτική επιχείρηση. Αυτό είναι το οποίο θέλουμε; Θέλουμε να έχουμε μόνο επιχειρήσεις; Όμως και οι επιχειρήσεις δεν θα προσλαμβάνουν επιστήμονες που δεν έμαθαν σωστά την επιστήμη τους… Άρα και αυτές θέλουμε να φύγουν όλες από την Ελλάδα;»

Μελέτη του Υπουργείου Οικονομικών για τις μισθολογικές εξελίξεις στο δημόσιο, δείχνει πως ο λέκτορας, ο βαθμός δηλαδή εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο, πληρωνόταν το 2009 με 1.183 ευρώ, ο βαθμός εισαγωγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας πληρωνόταν με το διπλάσιο μισθό, 2.067 ευρώ4. Οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι και οι ερευνητές δεν συμμετείχαν στις προ πενταετίας αυξήσεις (από 25 έως 100%) όλων των άλλων ειδικών μισθολογίων.

Παράλληλα, ενώ οι αβάστακτες περικοπές στο μισθολόγιο των Πανεπιστημιακών παρουσιάζονται ως αναγκαίες λόγω της «δεινής» οικονομικής κατάστασης της ώρας, κατατίθεται στη Βουλή Σχέδιο Νόμου για επικύρωση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που περιλαμβάνει – μεταξύ άλλων – την αναστολή των περικοπών σε συγκεκριμένες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίες είχαν συμπεριληφθεί στο Ν. 4024/2011! 5

Σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Κέντρου Ανώτερης Εκπαίδευσης, που εκδόθηκε πρόσφατα με τίτλο «Paying the Professoriate» και στην οποία εξετάζονται αμοιβές, συμβάσεις και επιδόματα των πανεπιστημιακών σε 28 χώρες του κόσμου6, o μέσος μισθός του καθηγητή στην επίσης υπό καθεστώς κρίσης Ιταλία είναι 9.118 και στη Βρετανία 8.369 δολάρια.

Πολύ χαμηλά αμειβόμενοι, δεύτεροι από το τέλος βρίσκονται οι πανεπιστημιακοί καθηγητές στη Ρωσία – της οποίας βέβαια οι δημοκρατικοί θεσμοί αμφισβητούνται. Με τα 1.207 δολάρια που αμείβονται οι παλιοί καθηγητές στην Αιθιοπία λαμβάνουν έναν μισθό 23 φορές μεγαλύτερο από το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα στη χώρα ενώ οι Ρώσοι καθηγητές λαμβάνουν μόλις το 60% του μέσου κατά κεφαλήν εισοδήματος. Την ίδια στιγμή σε Η.Π.A., Αυστραλία και Γερμανία οι αμοιβές των πανεπιστημιακών είναι διπλάσιες σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα. Φαίνεται πως η κατάσταση της δημοκρατίας σε μία χώρα είναι ανάλογη με την προσοχή και το σεβασμό που δείχνει στα πανεπιστήμιά της και τους λειτουργούς τους.

1. http://www.ekt.gr/metrics/ fp7reports/EKT_ERC_Greece_Report_ Sep12.pdf, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. Βλ. ιδιαιτέρως τις παραινέσεις σελ. 72.

2. Βλ. ‘Πανεπιστημιακοί με μισθό κάτω από χιλιάρικο’, άρθρο και ανάλυση δη- μοσιευμένο στη «Σαββατιάτικη Ελευ- θεροτυπία», 25 Φεβρουαρίου 2012 (το έντυπο που επονομαζόταν και Οι Εργα- ζόμενοι στην Ελευθεροτυπία).

3. Μελέτη Οι Μισθοί των Πανεπιστη- μιακών στην Ελλάδα και την Ευρωπα- ϊκή Ένωση, h ttp://www.posdep.gr/ index.php?option=com_docman& task=docdownload&gid=420&Item id=142, σελ. 27, βλέπε επίσης σελ. 21.

4. http://www.posdep.gr/index. php?option=com_docman&task=doc_ download&gid=513&Itemid%20=142, βλ. σελίδα 92.

5. http://esos.gr/dimosia-ekpaidefsi/ tritovathmia/item/30185-posdeposep- eee-apantisi-ston-yppaideias- gia-to-misthologiko-tonpanepistimiakon. html

6. Πηγή «Έθνος», ehnos.gr 4/4/2012. Βλέπε επίσης http://www.routledge. com/books/details/9780415898072/




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!