| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Eπιτροπή «Σοφών» για την Παιδεία: Σοφίες εξ αποστάσεως στη «γραμμή» των προτάσεων του Yπουργείου

Δημοσίευση: 03-05-2011 - Στήλη: ΡΕΠΟΡΤΑΖ - Φύλλο:175


Μια επιτροπή διεθνών αξιολογητών που υπέγραψε έκθεση για τη λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων και μάλιστα συμπεριέλαβε σ’ αυτήν και προτάσεις χωρίς να επισκεφθεί ούτε ένα από αυτά, είναι σίγουρα μια είδηση προς σχολιασμό. Διεθνείς «σοφοί» που δεν είναι παρά καθηγητές και πρυτάνεις σε πανεπιστήμια των Η.Π.Α., του Χονγκ Κόνγκ και άλλων χωρών που επέλεξε το υπουργείο Παιδείας, ανέλαβαν την ολοκλήρωση αυτής της «λεπτής» αποστολής που τους ανέθεσε το υπουργείο Παιδείας. Με την ίδια έκθεση βέβαια, που όπως αναφέρουν πληροφορίες αλλά και δημοσιεύματα του τύπου, δεν χρειάστηκε πάνω από μια ημέρα έρευνας για να ολοκληρωθεί, τα μέλη της επιτροπής διεθνών αξιολογητών κατέληξαν σε ένα συμπέρασμα: ο μόνος τρόπος για να σωθούν τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι η αλλαγή στον τρόπο διοίκησής τους και η θέσπιση Συμβουλίων Διοίκησης με ένα ποσοστό εξωπανεπιστημιακών μελών, που θα διορίζουν τους πρυτάνεις τους. Τι σύμπτωση ωστόσο! Το ίδιο είχε προτείνει και το υπουργείο Παιδείας με τον νέο Νόμο-Πλαίσιο για τη λειτουργία των πανεπιστημίων που δίνει πιθανότατα στην δημοσιότητα, τον ερχόμενο Ιούνιο… Τι ακριβώς αναφέρει μεταξύ άλλων η έκθεση των διεθνών «σοφών» που επιστράτευσε το υπουργείο Παιδείας;

  • Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν ασαφείς αποστολές, ανεπαρκείς στόχους και αβέβαιο μέλλον». Απουσιάζουν από την ελληνική εκπαίδευση τα διετή κολέγια. Τα Ιδρύματα αυτά παρέχουν τεχνική εξειδίκευση και εκπαίδευση και επιτρέπουν στους καλύτερους σπουδαστές να μεταπηδούν στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα τετραετούς φοίτησης, με σαφώς καθορισμένες προϋποθέσεις και διαδικασίες

 

  • Οι πανεπιστημιακοί χώροι δεν είναι ασφαλείς. Ενώ το Σύνταγμα επιτρέπει στην πανεπιστημιακή ηγεσία να προστατεύει τους πανεπιστημιακούς χώρους από στοιχεία που επιδιώκουν την πολιτική αστάθεια, οι πρυτάνεις έχουν δείξει απροθυμία να ασκήσουν τα δικαιώματα και να εκπληρώσουν τις ευθύνες τους και να πάρουν τις αποφάσεις που χρειάζονται προκειμένου να εξασφαλισθεί η ασφάλεια του διδακτικού και ευρύτερου προσωπικού και των σπουδαστών. Ως αποτέλεσμα, η διοίκηση του πανεπιστημίου και το διδακτικό προσωπικό δεν έχουν αποδειχθεί καλοί επιμελητές των εγκαταστάσεων που τους εμπιστεύθηκε η κοινωνία

 

  • Η εκπαίδευση γενικότερα, και η τριτοβάθμια εκπαίδευση ειδικότερα, χρειάζονται απεγνωσμένα μεταρρύθμιση, αν η Ελλάδα πρόκειται να συντηρήσει τις χρηματοπιστωτικές και οικονομικές πρωτοβουλίες τις οποίες έχει αναλάβει και να επιτύχει την αντιστροφή των όρων μιας πτωτικής οικονομίας.

 

  • Η Ελλάδα δεν αξιοποιεί επαρκώς τις ικανότητες των πολιτών της. Τα αποτελέσματα που επιτυγχάνονται δεν βρίσκονται σε αντιστοιχία με τις δεξιότητες που υπάρχουν και μπορούν να αναπτυχθούν.

 

  • Ανάμεσα σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. και σε μερικές άλλες χώρες (Αυστραλία, Ισραήλ, Ιαπωνία, Κορέα, Μεξικό), η Ελλάδα παρουσιάζει τις υψηλότερες δαπάνες ανά φοιτητή. Ταυτόχρονα τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν έναν από τους μικρότερους αριθμούς αποφοίτων εντός του απαιτούμενου χρόνου.

 

  • Τα ελληνικά πανεπιστήμια στερούνται θεμελιωδών τεχνολογιών πληροφορίας και άλλων εργαλείων αξιολόγησης για τη μέτρηση παραμέτρων εισροών - εκροών και την αντικειμενική αξιολόγηση επιδόσεων (ποσοστά ολοκλήρωσης σπουδών, προσφορές θέσεων / αποδοχές, δημοσιευμένο έργο, και διδακτική αποτελεσματικότητα των καθηγητών).

 

Μια από τις πλέον λογικές παραγράφους της έκθεσης ωστόσο, την οποία και πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν του το υπουργείο Παιδείας, αναφέρει ότι «τα πανεπιστήμια πρέπει να είναι αυτόνομα όσον αφορά τη διαχείριση των πόρων τους, την ευχέρεια επιλογής της ηγεσίας και της διοίκησής τους και τη λήψη ακαδημαϊκών αποφάσεων που προωθούν τους στρατηγικούς τους στόχους. Κάθε ίδρυμα πρέπει να είναι σε θέση να διαχειρισθεί και να υποστηρίξει τις επιλογές του και να εντοπίζει πρόσθετους πόρους οι οποίοι θα βοηθήσουν το ίδρυμα στην επίτευξη των στόχων του».

 


Οι καθηγητές Α.Ε.Ι.

Πρυτάνεις των πανεπιστημίων και καθηγητές Α.Ε.Ι. δήλωσαν ότι δεν ρωτήθηκαν για τίποτα, ούτε συνομίλησαν με κανένα μέλος της επιτροπής «σοφών» του υπουργείου Παιδείας, που άλλωστε ανέλαβαν να τους αξιολογήσουν.

Εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας των καθηγητών Α.Ε.Ι. (Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.) μετά την παράσταση διαμαρτυρίας που έκαναν στο υπουργείο Παιδείας τις προηγούμενες ημέρες, κατήγγειλαν την υποχρηματοδότηση των Α.Ε.Ι. και της έρευνας και τις εκατοντάδες «παγωμένες» εξελίξεις πανεπιστημιακών που δεν προωθούνται επί μήνες από το υπουργείο Παιδείας.

Ακόμη ζήτησαν συνάντηση με την υπουργό Παιδείας. Η Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. εξέδωσε ανακοίνωση και για τις αλλαγές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της χώρας, που εξήγγειλε πρόσφατα το υπουργείο Παιδείας. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. «πρόκειται για αλλαγές χωρίς επιστημονικό σχεδιασμό, με κριτήριο την περιστολή των δαπανών».

«Οι αλλαγές στο Λύκειο που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας μαρτυρούν την έλλειψη επιστημονικά τεκμηριωμένου σχεδίου για τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και ιδιαίτερα της βαθμίδας του Λυκείου» αναφέρει η Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!