| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Η διδασκαλία της Ιταλικής στη σχολική εκπαίδευση: ένας αγώνας που συνεχίζεται

Της Στέλλας Πριοβόλου

Δημοσίευση: 10-12-2012 - Στήλη: ΑΠΟΨΕΙΣ - Φύλλο:190




Διαβάζοντας το άρθρο της συναδέλφου μας κ.D.Minniti, ιδιαίτερα ενδιαφέρον για την υπόθεση της διδασκαλίας της Ιταλικής στα σχολεία, αισθάνθηκα την ανάγκη ως πρόεδρος του Τμήματος να συζητήσω με τους συναδέλφους τα γραφέντα, και έτσι έχω τη δυνατότητα να αποκαταστήσω από τη στήλη αυτή ορισμένες ανακρίβειες και να καλύψω παραλείψεις που, σίγουρα, οφείλονται σε ελλιπή πληροφόρηση της κ.D. Minniti. Πιστεύω ότι θα περιποιούσε τιμή στη συνάδελφο να αναδείξει και όχι να αποκρύψει τις σημαντικές προσπάθειες που έγιναν από το Τμήμα της (από την εποχή που ήταν ενιαίο Τμήμα Ιταλικής και Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας μέχρι σήμερα που είναι αυτοδύναμο Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας).


Μήπως η συνάδελφος αγνοεί τα έγγραφα διαμαρτυρίας του Τμήματος και των Πρυτανικών Αρχών του Πανεπιστημίου μας στους εκάστοτε Υπουργούς Παιδείας, τις επανειλημμένες συναντήσεις με τους αρμόδιους, τις δημοσιεύσεις σχετικών άρθρων και τις συνεντεύξεις στα Μ.Μ.Ε. αλλά και τη στενή συνεργασία με την Ιταλική Πρεσβεία και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο για τον κοινό στόχο της διατήρησης της Ιταλικής στα προγράμματα της σχολικής εκπαίδευσης; Χρησιμοποιώ τη λέξη διατήρηση γιατί η προσπάθεια για την ένταξη της διδασκαλίας της Ιταλικής στο σχολείο και μάλιστα από το δημοτικό, όπως ισχύει και για τις άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες επιλογής, άρχισε το 2001 μετά τον εορτασμό του Ευρωπαϊκού Έτους Γλωσσών στην Ελλάδα και το διεθνές συνέδριο που διοργάνωσε η Ειδική Γραμματεία Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας για τη γλωσσική πολιτική.


Ήδη από το 2003-4 άρχισε η πιλοτική εφαρμογή διδασκαλίας της Ιταλικής σε ορισμένα σχολεία και ακολούθησαν οι διαδικασίες που αναφέρονται στο άρθρο.


Ουδείς αμφισβητεί τη συμβολή στην όλη προσπάθεια του Τμήματος Ιταλικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ , του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθώς και της ίδιας της κ.Minniti . Άδικο επίσης θα ήταν να μην αναφερθεί ο διαρκής αγώνας του Πανελλήνιου Συλλόγου καθηγητών της Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Οι αποφάσεις άλλωστε του Υπουργείου Παιδείας τον Φεβρουάριο του 2012 , που έδειξαν να ανταποκρίνονται εν μέρει και όχι απόλυτα στους στόχους μας, είναι χωρίς αμφιβολία αποτέλεσμα των πολλαπλών ενεργειών και αντιδράσεων πολλών φορέων της εκπαίδευσης. Και είναι λυπηρό το γεγονός, το οποίο ορθώς επισημαίνεται στο άρθρο, ότι ούτε αυτές οι αποφάσεις δεν έχουν μέχρι σήμερα εφαρμοστεί.


Ο γνωστός Ιταλός διανοητής Umberto Eco έχει εύστοχα παρατηρήσει ότι η πολυπολιτισμικότητα και η γλωσσική διαφορετικότητα αποτελούν τον πραγματικό πλούτο της Ευρώπης. Στο ίδιο ακριβώς πνεύμα κινείται και η Ευρωπαϊκή Ένωση διακηρύσσοντας, αλλά συχνά μη εφαρμόζοντας, την πολιτική της για την ισοτιμία των γλωσσών. Εξάλλου, ας σημειωθεί ότι ο όρος «μειονοτικές γλώσσες», που αναφέρεται στο άρθρο, δεν απαντά στα σχετικά κείμενα και τις οδηγίες της Ε.Ε. Αντ’ αυτού χρησιμοποιείται ο όρος «langues modimes», ο οποίος προκύπτει από τα αρχικά των λέξεων: moins diff usées, moins enseignées (λιγότερο διαδεδομένες, λιγότερο διδασκόμενες).


Κλείνοντας, θα ήθελα να παρατηρήσω ότι το άρθρο της αγαπητής συναδέλφου μας θα ήταν πολύ πιο ενημερωτικό και χρήσιμο για τον αναγνώστη αν δεν ήταν τόσο «ξεκομμένο» από το όλο Τμήμα της Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Αξίζει εξάλλου να σημειωθεί ότι πτυχιούχος και υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματός μας ανέλαβε την πρωτοβουλία να προσφέρεται δωρεάν η διδασκαλία της Ιταλικής από το Σύλλογο των καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας του νομού Ηρακλείου Κρήτης. Στο πρώτο κάλεσμα ανταποκρίθηκαν 1500 άτομα και ακολουθούν άλλα τόσα ! Τέτοιες πρωτοβουλίες και δραστηριότητες μας δίνουν αληθινή δύναμη και αισιοδοξία για την επιτυχία του αγώνα μας.


*Καθηγήτρια Στέλλα Πριόβολου, Πρόεδρος του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας , τ. Ειδική Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!