| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Οι φοιτητές του «σήμερα» στην Ελλάδα τού «αύριο»

του Γεωργίου Κρεατσά

Δημοσίευση: 02-10-2012 - Στήλη: ΑΠΟΨΕΙΣ - Φύλλο:188


Πάνω από πεντέμισι χιλιάδες είναι οι νέοι που διακρίθηκαν επάξια και που θα κατακλύσουν φέτος ως πρωτοετείς τις ιστορικές σχολές του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η επιτυχία αυτή παρέχει εχέγγυα της γνωστικής τους ικανότητας και αποδεικνύει τη διάθεση για πρόοδο, για γνώση και ανέλιξη στα σκαλοπάτια της ανώτατης εκπαίδευσης και των επιστημών. Εφόδια απαραίτητα, ώστε να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις δύσκολες συνθήκες και τις απαιτήσεις ενός διαρκώς μεταβαλλόμενου συστήματος της χώρας, στην οποία ελπίζουν ότι θα κληθούν να ζήσουν, να εργασθούν και να προοδεύσουν.

 

Στον αντίποδα αυτού, δεν είναι επίσης λίγοι οι υποψήφιοι που επέλεξαν να διεκδικήσουν θέσεις σε πανεπιστήμια εκτός συνόρων, οδεύοντας σε κάποιαν ασφαλέστερη οδό, είτε γιατί απέρριψαν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, είτε γιατί τα εδώ πανεπιστήμια δεν επαρκούν για να καλύψουν κάποιες ιδιαίτερες ανάγκες και επιλογές.
Στη μακρόχρονη πανεπιστημιακή μου πορεία, είχα, ως μέλος Δ.Ε.Π. και Πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής, αλλά και ως Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, την τύχη να συζητήσω και να ζήσω από κοντά τα προβλήματα πολλών από τους χιλιάδες των φοιτητών μας.


Παρότι σήμερα το επίπεδο είναι ανώτερο, και παρότι οι φοιτητές διαθέτουν μεγαλύτερη συνειδητή επιθυμία για αρτιότερη εκπαίδευση, ταυτόχρονα διανύουμε και μια περίοδο βαθιάς κρίσης και ύφεσης. Δυστυχώς, και εξαιτίας αυτού, οι στόχοι των παιδιών καθίστανται, όλο και πιο συχνά, δυσπρόσιτοι και ανέφικτοι. Ποιος είναι, λοιπόν, ο ρόλος του δασκάλου-μέλους Δ.Ε.Π., στο ελληνικό, δημόσιο Πανεπιστήμιο του σήμερα;


Το σίγουρο είναι ότι, παρά τις δυσκολίες των ημερών, εμείς, με την αμέριστη αγάπη για την εκπαίδευση, θα επιμείνουμε να ενθαρρύνουμε τους νέους φοιτητές ώστε να κατακτήσουν πλήρη γνώση του αντικειμένου τους. Παράλληλα, η ατομική κινητοποίηση, η εκμετάλλευση των μέσων και των δυνατοτήτων που προσφέρει το τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι οι παράμετροι που θα επιφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Και η επόμενη μέρα; Τι λέει κανείς στους αριστούχους πτυχιούχους, που θα ζητήσουν μια συμβουλή; Ελλάδα ή εξωτερικό; Μεταπτυχιακό και διδακτορικό, επάγγελμα, οικογένεια; Μια θέση στο Δημόσιο; Πρόκειται, άραγε, να μοριοδοτηθούν ποτέ επαρκώς, και να αναγνωριστούν ανταποδοτικά από την Ελλάδα, τα πτυχία και οι λοιποί τίτλοι σπουδών τόσων νέων επιστημόνων;


Ελλείψει επαγγελματικού προσανατολισμού και με απούσα κάθε πρόβλεψη για τη μελλοντική κατάσταση της χώρας, πολλοί από τους φοιτητές συμπλήρωσαν μηχανογραφικά δελτία δίχως να ξέρουν οτιδήποτε για τη μελλοντική βιωσιμότητα των επαγγελμάτων. Επέλεξαν, όπως συνήθως, ακούγοντας φίλους, γονείς και τα μέσα ενημέρωσης. Δυστυχώς, τα κριτήρια είναι συχνά οικονομικά, αφού αρκετές οικογένειες δεν δύνανται πλέον να αντεπεξέλθουν σε έξοδα σπουδών μακριά από τον τόπο κατοικίας. Έτσι πολλά απ’ τα όνειρα των νεαρών υποψηφίων γίνονται νέα «θύματα» της κρίσης, προτού ακόμα οι ίδιοι ξεκινήσουν τις σπουδές τους. Εδώ ωστόσο, εμείς, οι πανεπιστημιακοί τους δάσκαλοι, αναλαμβάνουμε έναν καινούργιο ρόλο να τους βοηθήσουμε να ανακαλύψουν και να αγαπήσουν οποιονδήποτε τομέα ή επιστήμη, έστω και αν η Σχολή όπου βρέθηκαν δεν ήταν της επιλογής τους. Ευτυχώς η ηλεκτρονική πληροφόρηση, το γιγάντιο αυτό «παράθυρο στον κόσμο», διευκολύνει την κατάσταση παρέχοντας στοιχεία για τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης, παρότι αυτό ισχύει περισσότερο για άλλες, πλην της Ελλάδας χώρες. «Κυκλοφορούν», λοιπόν τα «νέα» και όλοι πια ξέρουν πως σε άλλες χώρες της Ευρώπης, και σε πολλές εκτός αυτής, υπάρχουν θέσεις εργασίας και εκπαίδευσης, με υψηλούς μισθούς και παροχές. Και πάνω απ’ όλα, με διασφάλιση της σταθερότητας, επαγγελματικής και οικονομικής. Και στην Ελλάδα; Πάντα υπάρχει κάπου κοντά μας μια εικόνα: οικείο σε εμάς παράδειγμα οι ειδικευόμενοι ιατροί, καθώς τελούν
περιοδικά υπό επίσχεση εργασίας, όντας απλήρωτοι επί μήνες. Είναι ένα σίγουρα ασαφές, στενόχωρο τοπίο, με μόνη σαφή τη δυσκολία τού να δοθεί «η συμβουλή» στις απορίες των αποφοίτων, αυτών που προ ολίγου ο Πρύτανης, κατά τη διάρκεια της απονομής πτυχίων, και λίγο πριν πετάξουν τα καπέλα στον αέρα από χαρά, τους έσφιξε το χέρι, συγχαίροντάς τους για την επιτυχή περαίωση των σπουδών τους.


Κάθε ξεκίνημα πρέπει να είναι μια πηγή χαράς σε κάθε ανθρώπου τη ζωή. Κάθε ξεκίνημα μπορεί και πρέπει να είναι ελπιδοφόρο, αρκεί το μέλλον να διαγράφεται ορατό, με στόχους ευκρινείς, προσβάσιμους, με ευκαιρίες και με δρόμους ανοιχτούς. Ας ευχηθούμε επομένως σε όλα τα παιδιά να προχωρήσουν στο φετινό, πρώτο για αυτά, έτος σπουδών χαμογελώντας, και με συναίσθηση της συστηματικής προσπάθειας, του αγώνα και της ευκολίας προσαρμογής που απαιτούν ετούτοι οι δύσκολοι καιροί.


Τα ιδανικά αυτά στοιχεία, μαζί με τη βοήθεια τη δική μας, ελπίζουμε πως θα γεννήσουν μέσα τους την ίδια επιθυμία που διέκρινε και τις παλαιότερες γενιές πώς δηλαδή θα φθάσουν να προσφέρουν, συν τω χρόνω, περήφανα τις υπηρεσίες και τη γνώση τους στη χώρα αυτή ως νέοι, στο ξεκίνημά τους, και ως ώριμοι, μετέπειτα, επιστήμονες.

 

«Καλή Ακαδημαϊκή Χρονιά» σε όλους.

Ο Γεώργιος Κρεατσάς είναι Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής
και τ. Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!