| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




«Μην πυροβολείτε τα πανεπιστήμια»* Με αφορμή το ομότιτλο άρθρο του Γ. Μπαμπινιώτη

Του Γ. Π. Τριμπέρη

Δημοσίευση: 03-05-2012 - Στήλη: ΑΠΟΨΕΙΣ - Φύλλο:185




Με ενδιαφέρον διαβάσαμε το άρθρο του Υπουργού Παιδείας και συναδέλφου Καθηγητή κ. Γ. Μπαμπινιώτη στο “Βήμα της Κυριακής” 22-4-12. Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτού του άρθρου αποτελεί το γεγονός ότι για πρώτη ίσως φορά εκπρόσωπος κυβέρνησης, από τη θέση του Υπουργού Παιδείας, υποστηρίζει το έργο των δημόσιων πανεπιστημίων της χώρας και των λειτουργών τους οι οποίοι το παράγουν. Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η αναφορά των συνθηκών, μισθοί πανεπιστημιακών, κρατικές δαπάνες για την Ανώτατη Εκπαίδευση, κάτω από τις οποίες παράγεται αυτό το σημαντικό εκπαιδευτικό, ερευνητικό και διοικητικό έργο.

Σε μια περίοδο κατά την οποία βασικοί τομείς, μέγιστης κοινωνικής σημασίας, όπως η Υγεία και η Παιδεία, και όχι μόνο, ασφυκτιούν λόγω της εφαρμοζόμενης «μνημονιακής» πολιτικής, οι επισημάνσεις του κ. Μπαμπινιώτη έχουν ασφαλώς ιδιαίτερη σημασία, παράλληλα με την πρόθεσή του για αποδέσμευση της ετήσιας χρηματοδότησης των Α.Ε.Ι. και τη δημιουργία επιτροπής με τη συμμετοχή πρυτάνεων για τη διερεύνηση ουσιαστικά των αιτίων της μη εφαρμογής του Ν.4009/11 από τα Α.Ε.Ι. και αναζήτησης τρόπων «εξομάλυνσης» των προβλημάτων αυτών.

 

Οι παραπάνω ενέργειες ή και προθέσεις του κ. Μπαμπινιώτη συνάντησαν την καθολική και έντονη αντίδραση των «μνημονιακών» πολιτικών δυνάμεων. Εκείνοι οι οποίοι, χωρίς την παραμικρή λαϊκή συναίνεση, δημιούργησαν την κυβέρνηση του δευτέρου μνημονίου, εκείνοι οι οποίοι αυθαίρετα και απολυταρχικά κατάργησαν κάθε εργασιακό δικαίωμα, εκείνοι οι οποίοι παραβιάζουν συστηματικά τις συνταγματικές επιταγές, επικαλούνται το γεγονός ότι ο νόμος της κ.Διαμαντοπούλου ψηφίστηκε από τη «μεγάλη» πλειοψηφία της Βουλής των Ελλήνων και ζητούν την άκριτη εφαρμογή του και κατηγορούν τον κ. Υπουργό για συντεχνιακό ενδοτισμό. Απλά και μόνο γιατί έντιμα περιέγραψε την πραγματική κατάσταση αναφορικά με την ποιότητα του έργου των Α.Ε.Ι. της χώρας και γιατί αρνήθηκε να συνταχθεί και να συνεχίσει την εκβιαστική τακτική της κ. Διαμαντοπούλου.

Θεωρώντας ασφαλώς θετικές τις παραπάνω πρωτοβουλίες και εκτιμήσεις του κ. Μπαμπινιώτη, οφείλουμε να επισημάνουμε, παραλληλα, ότι στο συγκεκριμένο άρθρο του, δεν αναφέρεται πουθενά στο γεγονός ότι η εφαρμογή του νόμου αυτού θα αλλοιώσει δραματικά τον χαρακτήρα του δημόσιου Πανεπιστημίου, θα υποβαθμίσει την ποιότητα της εκπαίδευσης και της έρευνας, το υψηλό επίπεδό τους το οποίο αναδεικνύει και σωστά υπερασπίζεται ο κ. Υπουργός και ότι θα δημιουργήσει, στη θέση του πανεπιστημιακού δασκάλου, ένα αγοραίο κακέκτυπο. Δεν αναφέρεται ο κ. Υπουργός στον ορατό κίνδυνο της υποβάθμισης, αν όχι εξαφάνισης, των ανθρωπιστικών σπουδών, στον προσανατολισμό της έρευνας με σκοπό το κέρδος και όχι την προαγωγή της επιστήμης και πολύ περισσότερο την απομάκρυνσή της από την υπηρεσία των πραγματικών κοινωνικών αναγκών.

Η μέχρι πρότινος κυβερνητική επιχειρηματολογία για την ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου των Α.Ε.Ι. στηρίχθηκε στη συκοφαντική εκτίμηση ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση δεν παράγει έργο ή ότι αυτό που παράγει είναι κακής ποιότητας. Και ότι ο νόμος αυτός έρχεται να αλλάξει αυτή την κατάσταση. Η εκτίμηση του κ. Υπουργού, για την ποιότητα του έργου που παράγεται στα Α.Ε.Ι. της χώρας από μόνη της αναιρεί τον βασικό λόγο δημιουργίας και φυσικά την απαίτηση εφαρμογής αυτού του νόμου, τουλάχιστον κατά την επίσημη κυβερνητική εκδοχή.

Τέλος, αναφέρεται ο κ. Υπουργός στις «μικρές ομάδες αυτόκλητων μειοψηφιών» πανεπιστημιακών και όχι μόνο, οι οποίοι -οι πανεπιστημιακοί- «εκ του ασφαλούς παρανομούν» και οι οποίοι με ευθύνη των πρυτανικών αρχών, κατά τη γνώμη του, πρέπει να οδηγηθούν σε πειθαρχικά ώστε να τιμωρηθούν όπως τους πρέπει. Φοβάμαι ότι οι επισημάνσεις αυτές αναιρούν με δραματικό τρόπο τις καλές προθέσεις του κ. Υπουργού. Το γεγονός ότι ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ Α.Ε.Ι. ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ δεν έγιναν εκλογές συμβουλίων, δεν μπορεί να οφείλεται στην παρέμβαση κάποιας «μειοψηφίας». Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι είναι η πλειοψηφία της ακαδημαϊκής κοινότητας εκείνη που δεν δέχεται να εφαρμοστεί αυτός ο νόμος. Και ο λόγος είναι οι ολέθριες συνέπειες που θα έχει σε κάθε έκφραση της λειτουργίας των πανεπιστημίων. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα στην πλειοψηφία της υπερασπίζεται σθεναρά τον κοινωνικό της ρόλο και αρνείται την εμπορευματοποίηση της παροχής γνώσης στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας. Η ακαδημαϊκή κοινότητα στην πλειοψηφία της αρνείται τη διάλυση των επιστημονικών αντικειμένων και τη μετάλλαξη των πανεπιστημιακών δασκάλων κάτω από τις επιταγές της περίφημης «αγοράς» και αυτών που την υπηρετούν.

Οι παραπάνω λόγοι και πλείστοι άλλοι τους οποίους αναλυτικά έχουμε αναφέρει από την ψήφιση αυτού του νόμου μέχρι σήμερα, θα πρέπει να οδηγήσουν στην αναθεώρηση της αδιάλλακτης κυβερνητικής στάσης για την εφαρμογή του νόμου 4009/11 και στην απόσυρσή του.

Τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας έχουν από καιρό αναδειχτεί από το πανεπιστημιακό κίνημα με ευθύνη και συστηματικότητα. Η πολιτεία αντί να προσπαθεί με κάθε μέσο να επιβάλλει αυτόν τον καταστροφικό νόμο πρέπει να τον αποσύρει, να μελετήσει και να συνταχθεί με τις προτάσεις του πανεπιστημιακού κινήματος και να προσανατολίσει την πολιτική της στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του δημόσιου χαρακτήρα της Εκπαίδευσης, της ολόπλευρης μόρφωσης και έρευνας που να αντιστοιχίζεται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και στις κοινωνικές ανάγκες, στην υπεράσπιση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών.

 

Ο Γ. Π. Τριμπέρης είναι Καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής Ε.Κ.Π.Α.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!