| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Διαδίκτυο και διασφάλιση στην Εκπαίδευση

Της Στέλλας Πριοβόλου

Δημοσίευση: 09-03-2012 - Στήλη: ΑΠΟΨΕΙΣ - Φύλλο:183


Η ιστορία του Internet στην Ελλάδα αρχίζει το 1984 από το Ινστιτούτο Έρευνας και Τεχνολογίας της Κρήτης. Το 1985 δημιουργείται Δίκτυο μεταξύ Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με την ονομασία Ariadne. Πολλοί μύθοι αναφέρονται στην τύχη της Αριάδνης, της γνωστής για τον μίτο που έδωσε στον αγαπημένο της Θησέα για να βγει από τον Λαβύρινθο. Μερικοί από αυτούς επινοήθηκαν για να απαλλάξουν τον Θησέα από την κατηγορία ότι δεν στάθηκε πιστός απέναντί της, γι’ αυτό λέγεται ότι στο τέλος αυτοκτόνησε.

 

Πολλοί διανοούμενοι ανά τον κόσμο εκφράζουν τους φόβους τους ότι ο υγιής διάλογος τουίντερνετ συχνά μετατρέπεται σε νοσηρή δικτύωση χωρίς δυνατότητα ελέγχο.

 

Σήμερα, υπολογίζουμε άραγε σωστά τη συμβολή των Υπολογιστών στη Εκπαίδευση;
Είναι γεγονός ότι έχουμε υπερτιμήσει την ενέργεια του διαδικτύου, αδιαφορώντας για την παρενέργεια. Στο διάλογο για την Παιδεία καμία διαβούλευση δεν έγινε αλλά και καμία σχετική μελέτη, φοβούμαι, για τον τρόπο προσφοράς του αγαθού στους μαθητές από τα πρώτα τους «άωρα» βήματα, όταν θα πρέπει να καλλιεργείται η πολυσυζητημένη κριτική σκέψη, η οποία δαμορφώνεται πλέον «ηλεκτρονικά». Στο Υπουργείο Παιδείας το ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό για το «ψηφιακό σχολείο» και το «ηλεκτρονικό φροντιστήριο» είναι έτοιμο, ενώ παράλληλα τα CD πρωταγωνιστούν στα σχολεία και αποτελούν, ως φαίνεται, ένα πρελούντιο της μελλοντικής κατάργησης δωρεάν διανομής σχολικών βιβλίων.

Το θέμα θεωρείται δευτερεύον, ενώ στην πραγματικότητα είναι καθοριστικό για το σχεδιασμό της εκπαίδευσης όχι μόνον των βασικών βαθμίδων αλλά και της πανεπιστημιακής.

 

Θα πρέπει, πιστεύω, να προβληματιστούμε σοβαρά πριν εφαρμόσουμε το σύστημα διαδικτυακής διδασκαλίας των μικρών παιδιών, ρίχνοντάς τα άοπλα στον πόλεμο του διαδικτύου, πριν ακόμη διαμορφώσουμε με τον παραδοσιακό τρόπο τη σκέψη και την προσωπικότητά τους. Στην τριτοβάθμια, εξάλλου, εκπαίδευση ελλοχεύει άλλου είδους κίνδυνος, καθώς παρεμποδίζεται η ελεύθερη διακίνηση του ζωντανού διαλόγου και η ανταλλαγή της σκέψης. Το άρθρο ενός ποιητή και πανεπιστημιακού δασκάλου με τίτλο: «Οι αόρατοι κίνδυνοι για τη διδασκαλία και τη σκέψη» βάζει το χέρι εις τον τύπον των ήλων με τις ακόλουθες επισημάνσεις: «1. η εξαφάνιση της προφορικής διδασκαλίας επιτείνεται λόγω των ζαβλακωτικών πάουερπόιντ, που υποστηρίζουν τις πανεπιστημιακές παραδόσεις, ενώ εν τοις πράγμασιν εξωθούν συχνά σε άκρατο και άκριτο φορμαλισμό. 2.η επιστημονική σκέψη συρρικνώνεται γενικώς. Τα πανεπιστημιακά μαθήματα αποκτούν ολοένα και αυξανόμενο διεκπεραιωτικό χαρακτήρα, ενώ μια πανεπιστημιακή παράδοση πρέπει να φιλοδοξεί να αποτελέσει διανοητικό και συγκινησιακό συμβάν, που πιστοποιείται εύκολα και αμέσως».

Πικρή είναι η αλήθεια ότι κινδυνεύουμε να μετατρέψουμε το συμβατικό Πανεπιστήμιο σε Ανοικτό Πανεπιστήμιο, καταργώντας την απαραίτητη-ιδιαίτερα στις μέρες μας-ζωντανή επικοινωνία διδάσκοντα -διδασκόμενου . Η οικονομία της Ε.Ε. απαιτεί την αντικατάσταση του δασκάλου, της προφορικής διδασκαλίας αλλά και των συγγραμμάτων, των έντυπων δηλαδή βιβλίων. Εξαιρετικά, κατά τη γνώμη μου, επικίνδυνη είναι η πρωτοβουλία για την παιδεία των νέων, αν βέβαια εννοούμε πνευματική καλλιέργεια και όχι απλή κατάρτιση προκειμένου οι νέοι να αντιμετωπίσουν την αγορά εργασίας, οπότε το σύστημα e-Πανεπιστήμιο ανταποκρίνεται απόλυτα στο στόχο. Στο ίδιο εξάλλου πνεύμα κινείται και η «επιχειρησιακή» νοοτροπία του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία υποβιβάζει τις επιστήμες γενικότερα στο επίπεδο βασικών γνώσεων «κονσέρβας ηλεκτρονικής» και στην ουσία ακυρώνει τις Ανθρωπιστικές Σπουδές.

Το Ίντερνετ γεννήθηκε για να υπηρετεί τον άνθρωπο και τις ανάγκες του για μια πιο άνετη και πολιτισμένη ζωή και όχι για να τον μετατρέψει σε ταπεινό δούλο. Θα κλείσω τον προβληματισμό μου με κάτι σχετικό που συμβαίνει στη γειτονική μας Ιταλία και ίσως φθάσει και στη χώρα μας με τη γνωστή πάντα καθυστέρηση. Στην Ιταλία, λοιπόν, εδώ και αρκετό καιρό έχει δημιουργηθεί μια κίνηση που προτρέπει τους πολίτες να κλείνουν τόσο τις τηλεοράσεις τους όσο και το Ίντερνετ. Τυχαίο; δεν νομίζω…

 

*Καθηγήτρια Στέλλα Πριόβολου, πρόεδρος του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, τ.Ειδική Γραμματέας ΥΠ.Ε.Π.Θ. και Αντιπρόεδρος Ι.Κ.Υ.

Σήμερα, υπολογίζουμε άραγε
σωστά τη συμβολή των Υπολογι-
στών στη Εκπαίδευση;
Είναι γεγονός ότι έχουμε υπερτι-
μήσει την ενέργεια
του διαδικτύου,
αδιαφορώντας για
την παρ-ενέργεια.
Στο διάλογο για
την Παιδεία κα-
μία διαβούλευση
δεν έγινε αλλά και
καμία σχετική με-
λέτη, φοβούμαι, για τον τρόπο
προσφοράς του αγαθού στους
μαθητές από τα πρώτα τους
«άωρα» βήματα, όταν θα πρέπει
να καλλιεργείται η πολυσυζητη-
μένη κριτική σκέψη, η οποία δι-
αμορφώνεται πλέον «ηλεκτρονι-
κά». Στο Υπουργείο Παιδείας το
ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό
για το «ψηφιακό σχολείο» και το
«ηλεκτρονικό φροντιστήριο» εί-
ναι έτοιμο, ενώ παράλληλα τα
CD πρωταγωνιστούν στα σχολεία
και αποτελούν, ως φαίνεται, ένα
πρελούντιο της μελλοντικής κα-
τάργησης δωρεάν διανομής σχο-
λικών βιβλίων



 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!