| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Αρκεί η πολιτική συναίνεση για την Ανώτατη Εκπαίδευση;

Της Στέλλας Πριοβόλου

Δημοσίευση: 12-10-2011 - Στήλη: ΑΠΟΨΕΙΣ - Φύλλο:178




Η αναστάτωση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι ό,τι το χειρότερο για τη χώρα μας την ώρα αυτή, και εμείς οι δάσκαλοι έχουμε το καθήκον να την αποτρέψουμε, γιατί η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι θέμα συνευθύνης της πολιτείας και των Πανεπιστημίων.

 

Μετά την καταιγίδα η ειρήνη; Για το ελληνικό Κοινοβούλιο, ναι, αφού η Παιδεία κατάφερε ιστορικά να ενώσει τα δύο μεγάλα κόμματα. Πώς και για πόσο, οψόμεθα. Μετά τον αγώνα καθηγητών και φοιτητών για την απόσυρση του νομοσχεδίου, νέος αγώνας αρχίζει για την εφαρμογή του. Η μεταρρύθμιση δεν ικανοποιεί. Πώς και με ποιο τρόπο θα εφαρμοστεί, και πάλιοψόμεθα. Η Υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου ζήτησε και επέτυχε την πολιτική συναίνεση, η οποία όμως δεν αρκεί. Για να λειτουργήσουν τα Πανεπιστήμια απαραίτητη είναι και η συναίνεση της πανεπιστημιακής κοινότητας για την οποία η Υπουργός δεν έδειξε ενδιαφέρον. Οι επαφές Υπουργού – Πρυτάνεων δεν κατέληξαν σε αποδοχή των προτάσεων των Πανεπιστημίων. Αντίθετα μάλιστα ορισμένες από αυτές έγιναν εκ των υστέρων δεκτές σε πολιτικό επίπεδο, στο βωμό της ποθητής συναίνεσης. Το σκηνικό που έστησε το Υπουργείο Παιδείας και συναινετικά χειροκρότησε σε απροσδόκητα υψηλό ποσοστό το Κοινοβούλιο, επέτυχε. Οι ηθοποιοί όμως αρνούνται να παίξουν. Η παράσταση πρέπει οπωσδήποτε να πραγματοποιηθεί. Πώς; Ίσως μια «δοκιμή», μια δοκιμαστική δηλαδή και συνεχώς αξιολογούμενη εφαρμογή των καινοτόμων για το ελληνικό Πανεπιστήμιο διατάξεων και ορισμένες μεταβατικές ρυθμίσεις θα διευκόλυναν τη συναίνεση των Πανεπιστημίων, γιατί, ως φαίνεται χωρίς συνεργασία Υπουργείου-Ιδρυμάτων κανένας στόχος, όσο υψηλός και αν είναι, δεν μπορεί να επιτύχει. Η αναστάτωση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι ό,τι το χειρότερο για τη χώρα μας την ώρα αυτή, και εμείς οι δάσκαλοι έχουμε το καθήκον να την αποτρέψουμε, γιατί η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι θέμα συνευθύνης της πολιτείας και των Πανεπιστημίων.

 

Δεν χρειάζεται συνταγματολόγος για να διαπιστώσει ότι οι ασάφειες πολλών άρθρων του νόμου δημιουργούν ανυπέρβλητα προβλήματα για την εφαρμογή τους.

 

Ενδεικτικά θα αναφέρω:
1. Την αναφορά του νόμου στα «επιβιώσαντα» λόγω συναίνεσης Τμήματα, τα οποία θα πρέπει να συλλειτουργήσουν με τα Προγράμματα Σπουδών, τα οποία εξαρχής προέβλεπε ο νόμος, με παράλληλη όμως κατάργηση του Τμήματος ως βασικής ακαδημαϊκής μονάδας. Είναι γνωστό ότι το ελληνικό Πανεπιστήμιο ακολουθεί μέχρι σήμερα το γαλλο-γερμανικό πρότυπο, σύμφωνα με το οποίο το Τμήμα με τους τομείς του προετοιμάζει τον φοιτητή για να εμβαθύνει σε ένα συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο. Με τον νέο νόμο επιβάλλεται το αγγλοσαξωνικό πρότυπο, που στηρίζεται στη διεπιστημονικότητα και τα οριζόντια προγράμματα σπουδών.

2.Την αναφορά του νόμου στο θέμα της Bologna.Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα για 3ο ή 4ο κύκλο σπουδών με κίνδυνο να μη συμφωνήσουν τα Τμήματα των Πανεπιστημίων μεταξύ τους για τον ένα ή τον άλλο κύκλο, με δυσάρεστες συνέπειες για τις σπουδές των φοιτητών. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η Bologna έχει ήδη αποτύχει σε όσα ευρωπαϊκά κράτη εφαρμόστηκε, και ήδη γίνονται συζητήσεις για αλλαγή αυτού του συστήματος.

3.Την αναφορά του νόμου στον Κοσμήτορα. Μετά την αλλαγή της διαδικασίας εκλογής του Πρύτανη, ο διορισμένος και παντοδύναμος Κοσμήτορας αποτελεί ανεξήγητη παραφωνία και πλήττει την πνευματική και διοικητική αυτονομία των Πανεπιστημίων.

 

Η Παιδεία δεν είναι θέμα στενά εκπαιδευτικό αλλά και βαθύτατα πολιτικό, και δυστυχώς πρέπει να παραδεχτούμε μια σκληρή πραγματικότητα : η Ευρώπη κυβερνάται από τις αγορές και το κεφάλαιο, και κατ’ ανάγκη η Παιδεία ακολουθεί την ίδια πορεία. Εξάλλου η επιχειρησιακή νοοτροπία του νόμου εκφράζεται και με την κατάργηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των μελών Δ.Ε.Π. Με τη ρύθμιση αυτή, ο αφοσιωμένος στα καθήκοντά του πανεπιστημιακός δάσκαλος – το πρότυπο του Υπουργείου για τον νέο νόμο – θα είναι ο δάσκαλος των Φιλοσοφικών Σχολών, ο «πτωχοπρόδρομος» δηλαδή, που η ….φιλοσοφία του δεν προσφέρεται για παράλληλη απασχόληση στην αγορά εργασίας. Οι καθηγητές, όμως, άλλων Σχολών θα εξυπηρετούνται «τα μάλα» από την κατάργηση αυτή.

 

Τα σοβαρά προβλήματα του νόμου δεν λύνονται στους δρόμους και στις πλατείες. Τα Πανεπιστήμια πρέπει να παραμείνουν ανοικτά ως χώρος ελεύθερης διακίνησης ιδεών και ανταλλαγής απόψεων για ένα νόμο της κυβέρνησης του Γ.Παπανδρέου, που μοιάζει να είναι ο αντίποδας του θρυλικού νόμου-πλαίσιου επί Α. Παπανδρέου. Οι νέοι, που μας ακολουθούν, αναμένουν και μας κρίνουν, βρίσκονται σε πιο δύσκολη θέση από τη δική μας.
Είχαν κυρίαρχο λόγο και ρόλο συνδιοίκησης στα Πανεπιστήμια, και με το νόμο μένουν ξαφνικά στο περιθώριο, ενώ παράλληλα έχουν να αντιμετωπίσουν αυστηρές πλέον σπουδές αλλά και ένα μέλλον επαγγελματικά δυσοίωνο. Την ευθύνη απέναντί τους την έχουν τόσο η πολιτεία όσο και εμείς, γιατί τους δώσαμε δικαιώματα, που δεν έπρεπε να έχουν ως φοιτητές. Οι συνθήκες που βιώνουμε σήμερα είναι πρωτόγνωρες και τίποτε δεν είναι όπως πριν. Βρισκόμα στε όλοι μας στον αντίποδα των καλών ημερών του παρελθόντος.
Σήμερα, η πανεπιστημιακή κοινότητα αναγνωρίζει στην πλειοψηφία της τις παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος και πιστεύει ότι το Πανεπιστήμιο πρέπει να συμβαδίσει με την κοινωνία και την εποχή του. Εκείνο λοιπόν που οφείλουμε, ως διδάσκοντες και παιδαγωγοί, είναι να προσέξουμε τη σύνεση που απαιτείται για κάθε μας ενέργεια στην παρούσα συγκυρία. Το Πανεπιστήμιο πρέπει να προχωρήσει μπροστά, πρέπει να αποδείξει στην κοινωνία ότι οι δάσκαλοί του δεν είναι λάτρεις του χθες, αντιδραστικοί σε κάθε πρόοδο και εξέλιξη, αλλά είναι αποφασισμένοι να αγωνίζονται δημοκρατικά και υπεύθυνα για ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο σύγχρονο και λειτουργικό, όπου «έκαστος εφ’ ω ετάχθη». Είναι ώρα σύνεσης και όχι μόνον συναίνεσης για όλους!

 

Η Στέλλα Πριόβολου είναι
Καθηγήτρια και πρόεδρος του
Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και
Φιλολογίας του Πανεπιστημίου
Αθηνών, τ. Ειδική Γραμματέας
ΥΠΕΠΘ και Αντιπρόεδρος Ι.Κ.Υ.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!