| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




«Kαλλικράτης» στην Παιδεία: Eξορθολογισμός ή θυσία λόγω της οικονομικής κρίσης;

Δημοσίευση: 05-04-2011 - Στήλη: ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ - Φύλλο:174




Αντιδράσεις προκάλεσε ο «Καλλικράτης» στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ανακοίνωσε πρόσφατα η κυβέρνηση. «Ακολουθούν τα πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι.;» είναι η φυσική ερώτηση που θέτει τώρα κάθε μέλος της κοινότητάς τους. Tο υπουργείο Παιδείας έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι καμία χωροταξική αλλαγή δεν θα γίνει στα Ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας, πριν ψηφισθεί ο νέος Νόμος-Πλαίσιο για τη λειτουργία τους.


Αντιδράσεις που εξαπλώνονται σε ολόκληρη τη χώρα προκάλεσε ο «Καλλικράτης» στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ανακοίνωσε πρόσφατα η κυβέρνηση. «Ακολουθούν τα πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι.;» είναι η φυσική ερώτηση που θέτει τώρα κάθε μέλος της κοινότητάς τους.

 

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι καμία χωροταξική αλλαγή δεν θα γίνει στα Ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας, πριν ψηφισθεί ο νέος Νόμος-Πλαίσιο για τη λειτουργία τους.

 

Ο νόμος αυτός, ωστόσο, έως σήμερα δεν έχει αποτελέσει προϊόν συμφωνίας μεταξύ κυβέρνησης και πανεπιστημίων, με αποτέλεσμα να καθυστερεί τόσο η σύνταξη όσο και η κατάθεσή του. Διαρροές και πληροφορίες που βλέπουν κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας ωστόσο, αναφέρουν ότι ένας αριθμός έως και 40 τμημάτων Τ.Ε.Ι. και ίσως κάποιων τμημάτων  ξένων φιλολογιών των πανεπιστημίων είναι πιθανό να κριθεί, ότι δεν έχουν λόγο να συνεχίσουν την αυτόνομη πορεία τους (λόγω χαμηλού αριθμού εισακτέων ή πρωτοετών φοιτητών με πολύ χαμηλές βαθμολογίες). Τίποτα από αυτά όμως δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα έως σήμερα από το υπουργείο Παιδείας.

 

Στον χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, περίπου 70 καταλήψεις σχολείων βρίσκονταν σε εξέλιξη τις προηγούμενες ημέρες από μαθητές τους που διαφωνούν με τη συγχώνευσή τους σε άλλα γειτονικά τους συγκροτήματα.

 

Πάντως, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τελικά αριθμό – έκπληξη, σχολείων που συγχωνεύονται ή καταργούνται, παρουσιάζοντας τον νέο σχολικό χάρτη της χώρας. Ετσι, με 1.056 σχολεία λιγότερα –τα οποία καταργούνται ή συγχωνεύονται– θα ξεκινήσει η  επόμενη σχολική χρονιά.

 

Συνολικά συγχωνεύονται 1.933 σχολεία και προκύπτουν 877 νέα, από το σύνολο των 16.000 σχολικών μονάδων που υπάρχουν σε ολόκληρη τη χώρα. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 1.523 σχολεία και προκύπτουν 672 νέα σχολεία. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 410 σχολεία και προκύπτουν 205 νέα συγκροτήματα.

 

Το υπουργείο Παιδείας ανέφερε ότι τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το όριο των μαθητών ανά τάξη θα είναι έως 25 μαθητές το ανώτερο (συν 10% σε εξαιρετικές περιπτώσεις).

 

Αντιδράσεις από κόμματα  και εκπαιδευτικούς

Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες των δημόσιων σχολείων αντέδρασαν με σκληρές ανακοινώσεις. «Η κυβέρνηση κήρυξε σε διωγμό τη δημόσια εκπαίδευση» τονίζει για τις συγχωνεύσεις η Ομοσπονδία Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.), που κάλεσε τις τοπικές Ενώσεις «να αναρτήσουν μαύρες σημαίες και πανό διαμαρτυρίας στα σχολεία που συγχωνεύονται ή καταργούνται».

 

Το υπουργείο Παιδείας «επιβάλλει την πολιτική του Δ.Ν.Τ. στο δημόσιο σχολείο» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία. Επίσης κάνει λόγο για «λογιστικά κριτήρια» στις αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας» αναφέροντας ότι «η εκπαίδευση δεν είναι αριθμοί και η σχολική ζωή δεν είναι ασκήσεις επί χάρτου».

 

Όπως ανέφεραν στελέχη της Ο.Λ.Μ.Ε. σε ανακοίνωσή τους, σε πόλεις όπως η Καρδίτσα, οι Σέρρες, η Πρέβεζα, συγχωνεύονται πάνω από 40% των δευτεροβάθμιων σχολείων, κάτι που δημιουργεί τεράστια αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες.

 

Ανακοινώσεις αντίδρασης εξέδωσαν και τα πολιτικά κόμματα. Ο γραμματέας της Ν.Δ., Ανδρέας Λυκουρέντζος, υποστήριξε ότι η υπουργός Παιδείας,  Aννα Διαμαντοπούλου, δεν έκανε διάλογο με τους άμεσα ενδιαφερόμενους, την εκπαιδευτική κοινότητα, και ζήτησε την αναθεώρηση της απόφασης αυτής.

 

«Ισχυρό πλήγμα στο δικαίωμα των παιδιών του λαού να μορφώνονται και αποφασιστικό βήμα στη διαμόρφωση του σχολείου της αγοράς» χαρακτήρισε το Κ.Κ.Ε. τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων.

 

Την αντίθεσή του στην απόφαση του υπουργείου Παιδείας για τις συγχωνεύσεις σχολείων εξέφρασε και ο ΣΥΝ κατηγορώντας το υπουργείο ότι προβάλλει «σαθρά και ανακριβή επιχειρήματα» και ότι προωθεί τις συγχωνεύσεις «με μόνο κριτήριο την εξοικονόμηση δαπανών αδιαφορώντας για τα κοινωνικά και παιδαγωγικά προβλήματα».

Τα κριτήρια για τις συνενώσεις
Πάντως, το υπουργείο Παιδείας αναφέρει σε σχετικό δελτίο τύπου που εκδόθηκε ότι τα κριτήρια για τις συνενώσεις των σχολείων είναι αποκλειστικά παιδαγωγικά και δεν δημιουργούνται υπερμεγέθη σχολεία ή σχολικά τμήματα με πολλούς μαθητές. Αναλυτικά, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας:

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: 1523 σχολικές μονάδες συνενώνονται σε 672. Από αυτές: 169 Μονοθέσια, Διθέσια και Τριθέσια, 98 ήταν ήδη σε αναστολή λειτουργίας, 18 χωρίς μαθητές. Από τις συνενώσεις των σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προκύπτουν: 120 νέα 6/θέσια και 61 νέα 12/θέσια σχολεία.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: 410 σχολικές μονάδες συνενώνονται σε 205. Σε αυτές: το 30% των Γυμνασίων είχαν μαθητικό δυναμικό μικρότερο από 35 μαθητές, πάνω από το 50% των Γενικών Λυκείων που συνενώνονται είναι λυκειακές τάξεις. Ακόμη το υπουργείο Παιδείας ανέφερε σε δελτίο τύπου τις παρακάτω χαρακτηριστικές περιπτώσεις συνενώσεων:
  • Τα μικρά Δημοτικά Σχολεία στα χωριά όπου ένας ή δύο δάσκαλοι αναλαμβάνουν και τις 6 τάξεις και όπου δεν υπάρχει δυνατότητα ειδικοτήτων όπως γυμναστή και καθηγητή ξένης γλώσσας. Στόχος είναι τα 6/θέσια Δημοτικά Σχολεία όπου κάθε τάξη έχει τον δάσκαλό της.
  • Στα αστικά κέντρα, με τη συνένωση δημοτικών σχολείων που συστεγάζονται, δημιουργούνται 12θέσια σχολεία και εντάσσονται στα πιλοτικά ολοήμερα σχολεία με το ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα.
  • Σε κάποιες περιπτώσεις από τη συνένωση των σχολείων καταργείται η διπλοβάρδια (πρωί – απόγευμα), όπως στο 14ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με το 14ο Λύκειο Θεσσαλονίκης και στο 21ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με το 21ο Λύκειο Θεσσαλονίκης. Με τη συνένωση των δύο Γυμνασίων και των δύο Λυκείων προκύπτουν το 14ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και το 14ο Λύκειο Θεσσαλονίκης αντίστοιχα, τα οποία θα λειτουργούν μόνο με πρωινή βάρδια. Επίσης, το 122ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και το 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών που λειτουργούσαν με διπλοβάρδια, συνενώνονται στο 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών μόνο με πρωινή βάρδια.



 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!