| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Eπίτιμος Διδάκτωρ της Nομικής - Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ Ο πολιτικός που λογοδοτεί

Της Σoφίας Καναούτη

Δημοσίευση: 09-03-2012 - Στήλη: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΑ - Φύλλο:183




Στην εκδήλωση που έγινε στην Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου, προσφώνησε ο πρύτανης κ. Θεοδόσης Πελεγρίνης, ακολούθησε σύντομος χαιρετισμός του Κοσμήτορα της Νομικής κ. Μιχαήλ Τσινισιζέλη, ενώ η Καθηγήτρια κ. Γλυκερία Σιούτη παρουσίασε τον πολιτικό και το έργο του πριν την ανάγνωση των ψηφισμάτων της Συγκλήτου και του Τμήματος από τον Πρόεδρο του Tμήματος Νομικής κ. Θεόδωρο Φορτσάκη, Ένας πολιτικός που θεωρεί τον εαυτό του πολίτη και όχι μέλος μιας ξεχωριστής κάστας, που φαίνεται να λογοδοτεί συνεχώς στο κοινό σαν να βρισκόμαστε σε συνθήκες άμεσης δημοκρατίας και που οραματίζεται τη διαφορετικότητα ως θεμέλιο της δημοκρατίας, ο Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ χαιρετίζεται από το Πανεπιστήμιο ως σύγχρονος φιλέλληνας. Στο επίσημο ιστολόγιό του, η βιογραφία του χρησιμοποιεί το όνομα Ντάνυ. Τον Μάιο του ’68 στο Παρίσι, ηγετική φυσιογνωμία των διαδηλώσεων των νέων ήταν ο κόκκινος Ντάνυ, για το χρώμα των μαλλιών του και τις τότε πεποιθήσεις του. Σήμερα αποκαλείται επίσης ο Πράσινος Ντάνυ, αφού είναι ηγέτης του κόμματος των Πρασίνων στην Ευρωβουλή.


Ο Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ είναι από τις λίγες φωνές που από την αρχή της οικονομικής και κοινωνικής περιπέτειας της χώρας μας, καλούσε την Ευρωπαϊκή Ένωση να δείξει αλληλεγγύη και συνεργασία και να μην φέρεται ως τιμωρός της Ελλάδας.

Γεννημένος στη Γαλλία από Γερμανοεβραίους γονείς, ο πρόεδρος των Πρασίνων δραστηριοποιείται και στις δύο χώρες, αν και η κυβέρνηση της Γαλλίας του απαγόρευσε την είσοδο στη χώρα από το 1968 έως το 1978.

Με συγκροτημένο πολιτικό λόγο, εισηγείται την οικολογική ανάπτυξη, και άρα την αλλαγή στις προτεραιότητες της πολιτικής δράσης. Θεωρεί ότι το παραγωγικό μοντέλο που ήταν κεντρικό έως τώρα στην κοσμοθεωρία της λεγόμενης «ανάπτυξης», είναι αυτό που διέρχεται κρίση. «Αυτό που χρειαζόμαστε είναι μέριμνα για την ανάπτυξη και την εργασία μαζί», είπε στις 9 Φεβρουαρίου.
Δεδηλωμένος Ευρωπαϊστής και οπαδός μιας Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας, ο Κον-Μπεντίτ πέρασε φυσικά από την επαναστατική εποχή στον σεβασμό στους θεσμούς, μέσα από τους οποίους προσπαθεί να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο.

Το βιβλίο του «Τι να κάνουμε;», που εκδόθηκε το 2009 (στα ελληνικά τον Απρίλιο του 2010) και συνετέλεσε στην εκλογική επιτυχία του κόμματός του, αναδεικνύει το πώς ο πολίτης είναι μία αυθύπαρκτη αξία και δεν ορίζεται από την παραγωγικότητά του. Πρεσβεύει ότι η συνεισφορά των πολιτών στο σύνολο δεν μετράται με αριθμούς και ποσοστώσεις. Αντίθετα, βασίζεται στη λεγόμενη «κοινωνική επικονίαση», ιδέα που κατάγεται από τον Αϊνστάιν, και έχει να κάνει με τα δίκτυα και τη διάχυση των ιδεών.

 

Η Ελλάδα

 

Η αναγόρευσή του ήταν η ευκαιρία για να μιλήσει ο κόκκινος Ντάνυ για τον τρόπο που βλέπει την Ελλάδα και το πρόβλημα της απομόνωσής της από τους συμμάχους της, σ’ αυτή την οικονομική και πολιτική συγκυρία της κρίσης.

Στην ομιλία του, οι ακροατές τον άκουσαν να λογοδοτεί στον Σωκράτη, σε μια συνάντηση που ο πολιτικός φαντάστηκε σ’ αυτήν του την επίσκεψη. Στον Σωκράτη, που τον θεωρεί υπεύθυνο για τη διάρθρωση της Ευρωπαϊκής σκέψης, ο Κον Μπεντίτ μίλησε για την Ελλάδα του 2012. Αλλάζοντας ταυτότητες ανάμεσα στη δική του και του αρχαίου φιλόσοφου, ζήτησε από τους Έλληνες να πάψουν να προετοιμάζονται για πιθανό πόλεμο με τους Τούρκους, και να πάψουν να αγοράζουν υπερτιμημένα όπλα από τη Γερμανία και τη Γαλλία σε καιρό κρίσης. Να δουν ότι η καθημερινότητά τους διαμορφώνεται σε έναν άλλο, διαφορετικό «πόλεμο».

«Η ηθική χρεωκοπία της ενεργής εξουσίας», κατά τον Κον Μπεντίτ, σημαίνει «ότι η ανταγωνιστικότητα είναι μία πρόφαση, και τα πολιτικά κόμματα φαίνονται πια ως καταστροφείς της res publica». «Είναι πολιτικές δυνάμεις που αγνοούν την προοπτική, και βασίζονται στο πελατειακό σύστημα». Η εξουσία φαίνεται να μην καταλαβαίνει ότι «τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα δεν έχουν μία μονοσήμαντη ταυτότητα και ότι η απομόνωση των προβλημάτων οδηγεί στην αποτυχία εκ προοιμίου».

Προειδοποίησε ότι δεν πρέπει να περιμένουμε να έρθει ένας θεόπεμπτος Σωτήρας, και ζήτησε να κατανοήσουμε ότι «η προσπάθεια μπορεί μόνο να είναι μοιρασμένη και δίκαιη»: «η λύση θα είναι συλλογική ή δεν θα υπάρξει».
Επαναλαμβάνοντας τα λόγια του Σωκράτη πως «η αξία της πολιτικής εκτιμάται από την ικανότητά της να βλέπει το μέλλον», ο νέος επίτιμος διδάκτορας της Νομικής Σχολής έδειξε ότι είναι ένας πολιτικός άνδρας που γνωρίζει και θυμάται το παρελθόν, και που έχει τα μάτια του στραμμένα στο μέλλον. Τόνισε πως ο κίνδυνος που απειλεί τη χώρα μας και ολόκληρη την Ευρώπη, είναι η στροφή του ενδιαφέροντος των πολιτικών στο εδώ και τώρα.

 

Το «κοινό καλό»


Ο Κον-Μπεντίτ τελείωσε την ομιλία του θυμίζοντας στους παρευρισκόμενους τον Κορνήλιο Καστοριάδη και την έννοια για το «κοινό καλό», το απελευθερωμένο από ιδιαίτερα συμφέροντα. Αναφέρθηκε έτσι στις αρχαίες ελληνικές πόλεις-κράτη, που απαγόρευαν στους άμεσα εμπλεκόμενους στο υπό ψήφιση ζήτημα να ψηφίσουν γι’ αυτό, επειδή το προσωπικό τους συμφέρον δεν θα τους άφηνε να δουν το κοινό καλό…
Λίγες μέρες αργότερα, στις 15 Φεβρουαρίου, ο Ντανιέλ Κον Μπεντίτ προειδοποιούσε τους Ευρωπαίους πολίτες από το βήμα της Ευρωβουλής, ότι αφήνοντας τους Έλληνες στο έλεος των απαιτήσεων της τρόικας, δημιουργούν ένα προηγούμενο που σημαίνει ότι τα επόμενα θύματα αυτής της σκληρής αντιμετώπισης θα είναι οι ίδιοι.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!