| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Βασίλης Χριστόπουλος Ο νέος Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

Της Σoφίας Καναούτη

Δημοσίευση: 08-12-2011 - Στήλη: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΑ - Φύλλο:180




Ο Βασίλης Χριστόπουλος είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών από τον Μάιο του 2011 και κορυφαίος αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νοτιοδυτικής Γερμανίας από το 2005. Το 1999 τιμήθηκε από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής με την ετήσια διάκριση σε νέο μουσικό. Το 2000 κέρδισε τον «Διαγωνισμό Μπαντ Χόμπουργκ» στην ομώνυμη πόλη της Γερμανίας και το δεύτερο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος». Έχει διευθύνει παραγωγές όπερας στη Γερμανική Όπερα του Ρήνου στο Ντίσελντορφ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στην Κωνσταντία. Στις ορχήστρες με τις οποίες έχει εμφανιστεί συγκαταλέγονται η Φιλαρμόνια του Λονδίνου, οι Φιλαρμονικές Ορχήστρες της Βρέμης και του Ντούισμπουργκ, η Νέα Φιλαρμονική της Ιαπωνίας, η Συμφωνική Ορχήστρα της Τσέχικης Ραδιοφωνίας και η Γερμανική Ορχήστρα Δωματίου του Βερολίνου.

Ερχόμενος στην Ελλάδα από τη Γερμανία, για ν’ αναλάβει τη διεύθυνση της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών σ’ αυτή την εποχή της κρίσης, ο κ. Βασίλης Χριστόπουλος μίλησε στο «Εδώ Πανεπιστήμιο» για τους στόχους και τις ελπίδες του γι’ αυτόν τον σημαντικό πολιτιστικό θεσμό και γενικότερα για τη μουσική παιδεία στη χώρα μας.

 

Μουσική παιδεία
Ως λαός έχουμε μια άμεση βιωματική σχέση με τη μουσική, την παραδοσιακή κυρίως, και τις
μετεξελίξεις της στο νεότερο ελληνικό τραγούδι. Φοβούμαι όμως ότι αυτή η σχέση σήμερα οδηγείται σε παρακμή, διότι δεν υποστηρίζεται αρκετά από το σχολείο, ή από τα Μ.Μ.Ε. Τα νέα παιδιά δεν τραγουδούνε σωστά, το τραγούδι συχνά ευτελίζεται σε κραυγή, όπως
γίνεται στο γήπεδο. Υπάρχει μια υποβάθμιση της αισθητικής σημασίας του. Βέβαια, η αισθητική μας βάλλεται από παντού, από μία πόλη για παράδειγμα που ανέχεται τα γκράφιτι χωρίς να αντιδρά, χωρίς να ξαναβάφει τους τοίχους που βλέπει ο πολίτης καθώς περπατά…
Ως απάντηση σε μια τέτοια πραγματικότητα, πιστεύω ότι η διδασκαλία της μουσικής στα σχολεία πρέπει να ξαναγίνει βιωματική, να μαθαίνουν τα παιδιά όργανα, να τραγουδούν. Να δίνονται κίνητρα στους μαθητές να παρακολουθήσουν μουσικές εκδηλώσεις επιπέδου και μετά να εκφραστούν πάνω σ’ αυτές, είτε παίζοντας κι εκείνοι μουσική, είτε ζωγραφίζοντας κάτι που τους ενέπνευσε, είτε γράφοντας μία έκθεση είτε οργανώνοντας μία ομιλία ή κάτι
άλλο. Σ’ αυτό το σημείο μπορεί να είναι σημαντικός και ο ρόλος των μεγάλων ορχηστρών, των φορέωνθεσμών όπως η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, που πρέπει να έχουν μία σταθερή εκπαιδευτική παρουσία.

 

Το παιδευτικό έργο της Κ.Ο.Α.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συχνά υποδέχεται σχολεία στις συναυλίες της. Βεβαίως αντιμετωπίζουμε την κάθε συναυλία ως μία δυνάμει εκπαιδευτική δράση – θεωρούμε ότι ήδη μία συναυλία είναι ένα είδος διδασκαλίας. Προσπαθούμε κατ’ αρχήν να προσελκύσουμε τους νέους μειώνοντας γι’ αυτούς το αντίτιμο του εισιτηρίου. Στο πλαίσιο συμφωνίας μας με το Μέγαρο Μουσικής, όταν έχουμε κρατήσεις ομαδικές από σχολεία ή από ωδεία, το εισιτήριο πέφτει στα τρία ευρώ. Μία συμβολική τιμή, ενώ είναι δωρεάν για τους συνοδούς καθηγητές. Το φοιτητικό εισιτήριο έχει πέντε ευρώ, είναι δηλαδή φτηνότερο από ένα εισιτήριο στον κινηματογράφο. Επιπλέον, οργανώνουμε εισαγωγικές ομιλίες, συνήθως
τρία τέταρτα πριν από την κάθε συναυλία. Προσπαθούμε να ανοίξουμε τον δρόμο στο λιγότερο μυημένο κοινό που θέλει να μάθει περισσότερα πράγματα για το έργο – απλά, ανεπιτήδευτα, δεν είναι μουσικολογική διάλεξη, είναι μία εισαγωγή. Επίσης, για πρώτη φορά, έχουμε παραγγείλει σε πέντε νέους Έλληνες συνθέτες να γράψουν έργα πρωτότυπα για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Παραλάβαμε το πρώτο στις 9 Νοεμβρίου, του Κορνήλιου Σελαμσή. Το θεωρώ συναρπαστικό αυτό, ότι παίζουμε σύγχρονα έργα, του 21ου
αιώνα, που γράφονται το 2011. Επίσης, άλλη μια σημαντική δράση είναι το ότι έχουμε εντάξει για πρώτη φορά στο πρόγραμμα μία συναυλία κατ’ εξοχήν εκπαιδευτική: είναι το λεγόμενο ‘ΔίπλαΔίπλα’. Στις 24 Φεβρουαρίου θα δοθεί η πρώτη συναυλία της προσπάθειας αυτής: οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών θα παίξουν δίπλα-δίπλα στο αναλόγιο με νέους μουσικούς της Αθηναϊκής Ορχήστρας Νέων. Στην αρχή θα παίξουμε εμείς ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ένα νέο έργο ενός Έλληνα συνθέτη, μετά θα έρθει μόνη της η Αθηναϊκή Ορχήστρα Νέων και θα παίξει με ένα δικό της μαέστρο το Κονσέρτο για Κλαρινέτο του Μότσαρτ, με ένα νέο σολίστα, και μετά θα καθίσουν δίπλα-δίπλα οι μουσικοί στα αναλόγια. Δηλαδή θα παίξουν μαζί ένα κλαρίνο από την Κρατική κι ένα κλαρίνο από την Ορχήστρα Νέων. Ελπίζουμε ότι αυτό θα είναι ένα πολύτιμο μάθημα, μια εμπειρία που θυμίζει και την παραδοσιακή πρακτική στην εκμάθηση της μουσικής.

Η μουσική είναι ένα πολύτιμο μέσο έκφρασης και επικοινωνίας, και στον νέο άνθρωπο πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα να εκφραστεί μέσω αυτής. Μπορεί να εκφράσει συναισθήματα που στις νεαρές ηλικίες ή και αργότερα, οι άνθρωποι συχνά αδυνατούν να
εκφράσουν με λέξεις. Το να μην έχουν πρόσβαση στη μουσική παιδεία νομίζω ότι είναι έγκλημα κατά των νέων.

 

Προτάσεις του κ. Χριστόπουλου: Γιώργος Σισιλιάνος, Για τη Μουσική, Μουσείο Μπενάκη, 2011. (Ο τόμος περιλαμβάνει κείμενα του συνθέτη για τη μουσική παιδεία και τη μουσική
πολιτική στην Ελλάδα). «Rhythm Is It!» (Γερμανική ταινίαντοκυμανταίρ του 2004 που παρακολουθεί τη μύηση 250 Βερολινέζων μαθητών στο χορό και τη συμφωνική μουσική με επιστέγασμα τη συμμετοχή τους στην παράσταση της Ιεροτελεστίας της Άνοιξης του Στραβίνσκυ. Βλέπε επίσης: http://www.youtube.
com/watch?v=_e-cwOn5w3A).




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!