| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Δομή Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας (ΔΑΣΤΑ) του Πανεπιστημίου Αθηνών

Της Τ. Μιχαηλίδου

Δημοσίευση: 18-01-2013 - Στήλη: ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑ - Φύλλο:191


Από το 2001 το Πανεπιστήμιο Αθηνών χρησιμοποιεί κοινοτικούς και εθνικούς πόρους για τη λειτουργία του Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης των φοιτητών σε υπηρεσίες, επιχειρήσεις και θεσμούς. Σήμερα βασίζεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2007-2013» (το πρώτο σκέλος του ολοκληρώθηκε στο διάστημα 2001-2008), και φέρνει τους φοιτητές σε επαφή με τον κόσμο της εργασίας, την πραγματική δουλειά που θα τους διδάξει με έναν άλλο τρόπο το αντικείμενό τους για το υπόλοιπο της επαγγελματικής ζωής τους αν το επιλέξουν. Το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης σε Ημερίδα που διοργάνωσε τον περασμένο Μάιο με σκοπό την αξιολόγηση του προγράμματος, παρουσίασε ανάμεσα στα άλλα και έρευνα σε ένα σημαντικό δείγμα φοιτητών και φορέων υποδοχής.

O Καθηγητής Θωμάς Σφηκόπουλος, Αντιπρύτανης Οικονομικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης, εξέθεσε αρχικά το θέμα και κατέληξε λέγοντας «Εμείς δεν είμαστε ούτε δημοσιογράφοι ούτε πολιτικοί: η ουσία είναι να γίνεται το έργο, αυτός είναι ο ρόλος του Πανεπιστημίου στην κρίση». Αυτή η απόσταση από το ιδιωτικό συμφέρον και η μέριμνα για το κοινό καλό φαίνεται να διέπει και τις προσπάθειες των φοιτητών, και σε αυτή να οφείλεται και η επιτυχία του σχεδίου.

Η κ. Ιφιγένεια Ορφανού, Ειδική Γραμματέας Ευρωπαϊκών Πόρων από το Υπουργείο Παιδείας, έθεσε σημαντικά ζητήματα σε σχέση με τη λειτουργία του προγράμματος, θεωρώντας ότι είναι μία ακόμη απόδειξη του σφάλματος που κάνει η κοινωνία μας να κατηγορεί συνεχώς τους νέους ανθρώπους – για τεμπελιά, για αγάπη για το χρήμα, για αγάπη για το ασήμαντο. Οι νέοι άνθρωποι που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα έδειξαν με ευσυνειδησία ότι η δουλειά τους ήταν το πιο σημαντικό και οι προϊστάμενοί τους, σε υπηρεσίες ή σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, βρήκαν πολύτιμη τη βοήθειά τους (κάποιοι που βρέθηκαν στο κοινό, πήραν τον λόγο και στην ημερίδα). Είπε ότι είναι αναγκαία μια εθνική υποστήριξη στον θεσμό, και ότι, παρόλο που υπάρχουν χρήματα μέχρι το 2015, αυτό που προέχει είναι να δοθεί η ώθηση ώστε να υπάρχει το πρόγραμμα ως θεσμός και μετά την προθεσμία αυτή, να γίνει κομμάτι της παιδείας μας ακόμη και χωρίς την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Ακόμη, να δημιουργηθεί δίπλα στον θεσμό, δίπλα σε έναν εθνικό οργανισμό που θα προωθεί το ζήτημα της Πρακτικής Άσκησης, και ένας θεσμός συνεχούς αξιολόγησης, με καίρια κριτήρια. Τέλος ευχαρίστησε το Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναφέροντας ότι το Ε.Κ.Π.Α. είναι το Πανεπιστήμιο με τους περισσότερους ενεργούς φοιτητές στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή.

Η κ. Δήμητρα Κουτσούκη, Καθηγήτρια του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Προσαρμοσμένης Κινητικής Δραστηριότητας/Αναπτυξιακών και Κινητικών Διαταραχών, ως υπεύθυνη για το Πρόγραμμα, μίλησε για αυτή την ενεργοποίηση των φοιτητών, ιδιαίτερα σε καιρούς κρίσης. Παρουσίασε τα απο- τελέσματα έρευνας σε σημαντικό δείγμα φοιτητών (πάνω από 200 φοιτητές απά- ντησαν σε ερωτηματολόγια) και φορέων που συμμετείχαν.

Καθώς 29 Τμήματα του Πανεπιστημίου Αθηνών συμμετείχαν στη δράση, υπήρξε ενδιαφέρον όχι μόνο από τους φοιτητές, αλλά και από τους φορείς – δημόσιους και ιδιωτικούς, σχολεία και άλλους θεσμούς. Από τα ανώνυμα ερωτηματολόγια φάνηκε ότι το κίνητρο για τους φοιτητές ήταν οι γνώσεις (κατά 76%), και πολύ λιγότερο οι γνωριμίες (7,4%), ή τα χρήματα (6,4%). Ένα 79% των φορέων υποδοχής δε, φέρθηκε στους φοιτητές που έκαναν πρακτική άσκηση ως σε νέους επιστήμονες, ενώ μόνο ένα 21% τους αντιμετώπισε ως εργατικά χέρια.

Ενδεικτικά, από το κοινό παρενέβη η υπεύθυνη κινησιολόγος από φορέα στον Άγιο Δημήτριο, για να ευχαριστήσει δημοσίως τους φοιτητές που τη βοήθησαν για περισσότερους μήνες από όσους το πρόγραμμα προέβλεπε, και έτσι είχε τη βοήθειά τους για 8 περίπου μήνες, ενώ μόνη της κανονικά έπρεπε να έχει υπό την επίβλεψή της 63 ειδικά παιδιά.

Εκ μέρους του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών ειπώθηκε ότι υπάρχουν περίπου εκατό φοιτητές αυτή τη στιγμή που απασχολούνται και πληρώνονται από αυτούς που τους δέ- χτηκαν, και εκφράστηκε και η άποψη ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν φορολογικά κίνητρα για να πληρώνονται από τους φορείς υποδοχής οι φοιτητές. Ιδιαίτερα αφού η ενδεικτική έρευνα έδειξε ότι σε ένα 97,5%, οι φορείς ήταν εξαιρετικά ικανοποιημένοι από τη συνέπεια των εργαζομένων φοιτητών. Οι φοιτητές από τη μεριά τους θεώρησαν ότι η άσκησή τους, που κρατούσε από 3 έως 6 μήνες, ήταν καλύτερο να κρατά πάνω από 4 μήνες.

Οι κύριοι διαχειριστές του προγράμματος και πολλοί πανεπιστημιακοί δάσκαλοι που παρακολούθησαν την παρουσίαση των αποτελεσμάτων συμφώνησαν ότι η επιτυχία του σχεδίου δράσης οφείλεται στο ότι τιμά και τιμάται από την οικονομία της χώρας, αλλά χωρίς να τη συνδέει υποτιμητικά με αυτό που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε «αγορά», αυτή την τυφλή εμπιστοσύνη στο «έχειν» και το «δούναι και λαβείν», που μας έχει αποδείξει η κρίση ότι δεν οδηγεί πουθενά.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!