| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Εκπαιδεύοντας τους Εκπαιδευτικούς Συνάντηση για την Πρακτική Άσκηση των φοιτητών του Φ.Π.Ψ.

Δημοσίευση: 01-12-2012 - Στήλη: ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑ - Φύλλο:190




Με μεγάλη συμμετοχή φιλολόγων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της διημερίδας που διοργανώθηκε στις 5 και 6 Οκτωβρίου με θέμα «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ. Επιστημονική Αναγκαιότητα, Αναμόρφωση της Άσκησης, Προβληματισμοί και Προοπτικές». Την ευθύνη της διοργάνωσης είχαν ο Τομέας Παιδαγωγικής του Τμήματος Φ.Π.Ψ., το Εργαστήριο Πειραματικής Παιδαγωγικής και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου». Η συνάντηση αυτή είχε μια διπλή στόχευση. Αρχικά, προέκυψε ως ανταπόκριση στο αίτημα μεγάλου αριθμού φιλολόγων καθηγητών, που συμμετείχαν οικειοθελώς, κατά τα δύο προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη, ως μέντορες στο αναμορφωμένο πρόγραμμα της Πρακτικής Άσκησης, για μια ανατροφοδοτική συζήτηση σχετικά με τους προσανατολισμούς του Τμήματος σε σχέση με την άσκηση των φοιτητών και με τη δική τους εμπειρία ως μεντόρων. Σε δεύτερο, αλλά εξίσου σημαντικό επίπεδο, η συνάντηση αυτή είχε επιμορφωτικό χαρακτήρα, καθώς διακόσιοι και πλέον φιλόλογοι ενημερώθηκαν και αντάλλαξαν απόψεις για τις εξελίξεις στον χώρο της διδακτικής των ειδικών αντικειμένων, και απέκτησαν μια εικόνα για το περιεχόμενο των σπουδών των σημερινών φοιτητών και μελλοντικών εκπαιδευτικών. Οι θεματικές της διημερίδας εστίασαν στην Πρακτική Στροφή στη Διδακτική Άσκηση, τη συνεργασία σχολείου - πανεπιστημίου στο πεδίο της Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτικών και στις διδακτικές των ειδικών αντικειμένων (Λογοτεχνίας, Αρχαίων Ελληνικών, Ιστορίας και Γλώσσας). Οι άξονες της συζήτησης, που προκάλεσαν ενδιαφέρον και έντονη συμμετοχή, αφορούσαν στα νέα πεδία επαγγελματικής δραστηριοποίησης των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας, στη δυνατότητα μιας διευρυμένης επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών μέσα από τον ρόλο του μέντορα, στο αίτημα της σύνδεσης Θεωρίας και Πράξης, στη στροφή από τη μεταβίβαση στην προβληματοποίηση της γνώσης, καθώς και σε ζητήματα διδασκαλίας των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων όπως η δημιουργική προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου, τα σύγχρονα εργαλεία διδασκαλίας και μάθησης των Αρχαίων Ελληνικών, η οπτική της πολυπρισματικότητας ως διδακτική πρακτική στο μάθημα της Ιστορίας και η αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στο μάθημα της Γλώσσας. Μεγάλη είναι η απήχηση που φαίνεται να βρίσκει στον εκπαιδευτικό κόσμο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης η ευθύνη που τους αναθέτει το Τμήμα Φ.Π.Ψ. να αναλάβουν ως μέντορες την άσκηση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών του. Το πρόγραμμα άρχισε να λειτουργεί πιλοτικά το 2010, μετά από εισήγηση στον Τομέα Παιδαγωγικής της αναπληρώτριας καθηγήτριας κ. Ευαγγελίας Φρυδάκη, και αντικατοπτρίζει τις αρχές της Πρακτικής Στροφής στην Εκπαίδευση των υποψηφίων Εκπαιδευτικών. Στηρίζεται, δηλαδή, στην παραδοχή ότι η γνώση κτίζεται μέσα στις πραγματικές καταστάσεις και περιβάλλοντα όπου συντελούνται μαθησιακές διαδικασίες, και τονίζει την κοινωνική και αλληλεπιδρασιακή φύση της εμπειρικής μάθησης. Οι φοιτητές ασκούνται σε συγκεκριμένα σχολικά περιβάλλοντα, αντί να παρατηρούν μια ποικιλία διδασκαλιών σε μια ποικιλία σχολείων και να συζητούν γι’ αυτές με τον πανεπιστημιακό συνεργάτη που τους συνοδεύει, και συχνά ερήμην του εκπαιδευτικού που τις πραγματοποίησε. Η στροφή αυτή εμπεριέχει μια παραδοχή ή προσδοκία: ότι οι καθηγητές του σχολείου, ως μέντορες, θα μπορούσαν να αναπτύξουν ή και να μετασχηματίσουν τις αντιλήψεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση, την αυτογνωσία και την επαγγελματική γνώση, όχι μόνο των εκπαιδευόμενων φοιτητών αλλά και τις δικές τους. Το νέο νόημα που αποδίδεται στο mentoring στις αρχές του 21ου αι., και το οποίο συνδέεται στενά με μια ενεργητική συν-εκπαίδευση εν ενεργεία και υποψήφιων εκπαιδευτικών, φαίνεται να έτυχε μιας θετικής πρόσληψης από τους συμμετέχοντες στη διημερίδα, ως ένας νέος και ελπιδοφόρος δρόμος για τη σύζευξη Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και για τη δημιουργία μιας διαφορετικής επαγγελματικής




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!