| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




Κατερίνα Γ. Καραπλή Κατευόδωσις Στρατού

Δημοσίευση: 04-07-2013 - Στήλη: ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ - Φύλλο:197




Κατερίνα Γ. Καραπλή Κατευόδωσις Στρατού,

Η οργάνωση και η ψυχολογική προετοιμασία του βυζαντινού στρατού πριν από τον πόλεμο(610-1081)

 

Με λεπτομερείς περιγραφές, τo έργο υπογραμμίζει τη διαχρονικότητα της θρησκευτικής παραμέτρου στα επιχειρήματα της στρατιωτική ςκαι πολιτικής«προπαγάνδας»

 

Το βιβλίο της Κατερίνας Γ. Καραπλή, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Βυζαντινής Ιστορίας του Ε.Κ.Π.Α., με τίτλο Κατευόδωσις Στρατού, Η οργάνωση και η ψυχολογική προετοιμασία του βυζαντινού στρατού πριν από τον πόλεμο (610-1081), εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μυρμιδόνες.

 

Ασχολούμενη με τη μέση βυζαντινή περίοδο, την «εποχή των μεγάλων αλλαγών που οδήγησαν στην ακμή της αυτοκρατορίας, την εποχή του οριστικού ‘εξελληνισμού’ της», η συγγραφέας παραβάλλει πληροφορίες από τα εγχειρίδια στρατιωτικής τακτικής, τα λεγόμενα τακτικά, με πληροφορίες από αφηγηματικές πηγές.

 

Το βιβλίο εξηγεί πώς σε μια εποχή με συνεχείς και μακροχρόνιους πολέμους, οι βυζαντινοί χρησιμοποίησαν συμπεράσματα από τον αρχαίο και το ρωμαϊκό κόσμο για τη διαρκή ψυχολογική ενίσχυση του στρατεύματος,αλλά και των πολιτών. Η «προπαγάνδα» της εποχής συγκεντρώνεται γύρω από την έννοια του δίκαιου πολέμου,ενώ η εκκλησία εμπλέκεται στην εμψύχωση των στρατιωτών και των πολιτών, με ομιλίες πατριαρχών, στρατηγών και αυτοκρατόρων να έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά και τον ίδιο σκοπό.

 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η παραίνεση, στα «τακτικά», προ τους στρατηγούς που εκφωνούν λόγους να τους εκφωνούν μετ φρονήσεως (σελ. 161). Ενώ μιλώντας για τον λόγο του αυτοκράτορα Ρωμανού το 924, το βιβλίο αναφέρει ότι χρησιμοποιήθηκαν τα ανθρωπιστικά και χριστιανικά ιδεώδη για να πείσουν τον αντίπαλο που επισκεπτόταν να σταματήσει τις επιθέσεις στα σύνορα, ιδεώδη που χαρακτηρίζουν την εποχή αυτή τον ιδανικό ηγεμόνα (σελ.206). Με λεπτομερείς περιγραφές, το έργο υπογραμμίζει τη διαχρονικότητα της θρησκευτικής παραμέτρου στα επιχειρήματα της στρατιωτικής και πολιτικής «προπαγάνδας», αλλά και στο φρόνημα του λαού: «Πολλούς αιώνες αργότερα, ο υπασπιστής του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη Φωτάκος ο Κολοκοτρώνης, δια να μας ενθαρρύνη, εμάζωνε τα κομμάτια του καθενός νεκρού, τα εφίλει, και έλεγεν εις τους τριγύρω στρατιώτας, ότι αυτοί είνε άγιοι, και ότι θα υπάγουν εις τον παράδεισον ωσάν μάρτυρες’ (…). Οι αγωνιστές του Βαλτετσίου δεν ανακηρύχθηκαν άγιοι από την Εκκλησία, έτσι όμως τους έβλεπαν οι σύγχρονοί τους.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!