| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




«Ποδόσφαιρο και Πολιτισμός» Eκδόσεις Γκοβόστη – Θρησκευόμενοι Κόκκινοι Eπιστήμονες

Του X. Kίττα

Δημοσίευση: 10-02-2012 - Στήλη: ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ - Φύλλο:182




Έξι χρόνια μετά τις «40 ιστορίες ολυμπιακής λατρείας» και δύο χρόνια μετά την «οπαδική βία και τις άλλες πτυχές της βίας στον αθλητισμό» η γνωστή πια παρέα των «Θρησκευόμενων Κόκκινων Επιστημόνων» διατηρώντας ένα βασικό κορμό συγγραφέων αλλά συνάμα προσθέτοντας και άλλους, πήρε την πρωτοβουλία να εκδώσει ένα τρίτο βιβλίο με τίτλο «Ποδόσφαιρο και Πολιτισμός». Το νέο αυτό βιβλίο καταπιάνεται τούτη τη φορά με τη θετική πλευρά του ποδοσφαίρου, την ψυχαγωγική και την πολιτισμική. Στις 205 σελίδες του βιβλίου μας «Ποδόσφαιρο και Πολιτισμός» δεκαοχτώ θρησκευόμενοι κόκκινοι επιστήμονες ή φίλοι, προσπαθήσαμε μέσα σε δεκαεπτά ενότητες να αναδείξουμε το ρόλο που παίζει το ποδόσφαιρο στη ζωή μας και στον ψυχισμό μας, τη σχέση του με την τέχνη γενικότερα, τη λογοτεχνία, τη γλώσσα, την ποίηση, το θέατρο, τη μουσική και το τραγούδι ειδικότερα. Σταχυολογώ, όσο σύντομα μπορεί βεβαίως να γίνει αυτό στο πλαίσιο της εφημερίδας του Πανεπιστημίου μας, λίγα μόνο στοιχεία από τα κείμενα του βιβλίου που πιστεύω ότι αναδεικνύουν την αξία του.

Σε έναν απολαυστικό μεταξύ τους ζωντανό διάλογο οι εξαίρετοι συνάδελφοι Ζέτα Παπαδοπουλου-Νταϊφώτη και Πάνος Μαχαίρας, μας παρέχουν όσο πιο απλά γίνεται τις επιστημονικές τους γνώσεις για τις διεργασίες που συντελούνται στον μάθηση και τη μνήμη, στην ευχαρίστηση και την ανταμοιβή, ενώ ταυτόχρονα αναλύουν τον ρόλο σ’αυτές της ντοπαμίνης, του νευροδιαβιβαστή της ευχαρίστησης και όχι μόνο. Στο ίδιο περίπου πνεύμα κινούμαι και εγώ στο κείμενό μου, από άλλη βεβαίως σκοπιά, δίνοντας όμως έμφαση σε άλλες ουσίες, πιο διεγερτικές, που προέρχονται όμως από τα επινεφρίδια και προκαλούν εκείνη την ανησυχία, το τρέμουλο, το ξάναμμα που αισθανόμαστε κυρίως τις στιγμές της αγωνίας ενός ποδοσφαιρικού αγώνα. Ο Γιώργος Ρούσσης στοχεύει με την παρέμβασή του να καταδείξει ότι ο ρόλος του ποδοσφαίρου ως υποκατάστατου κοινωνικότητας, είναι ακριβώς αυτός που το καθιστά τόσο ελκυστικό. Ο Νίκος Καραγιάννης σε ένα εξαίρετο επίσης κείμενο προσπαθεί να ερμηνεύσει τι είναι τελικά αυτό που κάνει το ποδόσφαιρο τόσο γοητευτικό και μαζικό αλλά και με ιδιότητες μαγικές. Ο ιστορικός και οικονομολόγος Ζήσης Δέσπος επιχειρεί μια απάντηση στο ερώτημα αν το ποδόσφαιρο είναι υπόθεση των τελευταίων 120-150 χρόνων ή πρόκειται για ένα φαινόμενο που εξελίχθηκε μέσα σε πολλούς αιώνες. Ο συνάδελφος Βασίλης Καρδάσης στο κείμενό του «Κάνε με Θεό» οφείλω να ομολογήσω, ότι προσωπικά με συγκίνησε γιατί αν και κάπως νεότερός μου, τα δικά του βιώματα από τη Σπάρτη του 1960 στο Καραϊσκάκη του ΄68 με τις Κυριακάτικες αναμεταδόσεις των Γιαννακάκου και Φώσκολου, και τις αναφορές του στα ονόματα των ηρώων του όπως ο Γιώργαρος ο Σιδέρης, η τρελή Μποτίνα, ο Γιούτσος, ο Αριστείδης Παπάζογλου, ήταν και δικά μου βιώματα από τη Λάρισα του 1955, στο Καραϊσκάκη του ΄62 με τους Σάββα Θεοδωρίδη, Μπέμπη, Κοτρίδη, Σούλη να τους θαυμάζω μέσα από τα ερτζιανά.

 

Στις 205 σελίδες του βιβλίου δεκαοχτώ θρησκευόμενοι κόκκινοι επιστήμονες ή φίλοι, προσπαθήσαμε μέσα σε δεκαεπτά ενότητες να αναδείξουμε τον ρόλο που παίζει το ποδόσφαιρο στη ζωή μας και στον ψυχισμό μας, τη σχέση του με την τέχνη γενικότερα, τη λογοτεχνία, τη γλώσσα, την ποίηση, το θέατρο, τη μουσική και το τραγούδι ειδικότερα.

 


Ο Τάκης Παττάς στο κείμενο «Ποδόσφαιρο και Διανοούμενοι» καταγράφει μέσα από μία πλούσια βιβλιογραφία τις απόψεις και τις θέσεις διανοητών, συγγραφέων, ποιητών, σκηνοθετών αλλά και κοινωνιολόγων για τη «Μάγισσα», όπως λέει ο ίδιος, «Μπάλα». Έτσι, ανάμεσα σε άλλες, καταγράφονται απόψεις όπως του Αντρέ Μορουά, του Pascal Boniface και του Ουμπέρτο Έκο. Eπίσης, σε ένα πνεύμα κοντά σ’αυτό του Τάκη Παττά, ο Γιώργος Κεντρωτής μεταφράζει πιστά το κείμενο του μεγάλου σκηνοθέτη, αλλά και λογοτέχνη και φιλολόγου Πιερ Πάολο Παζολίνι με τον τίτλο «Το ποδόσφαιρο είναι γλώσσα με δικούς της ποιητές και πεζογράφους». Ο επίσης συνάδελφός μου στην Ιατρική και στο Πανεπιστήμιο, Μίλτος Βασιλείου, αναφέρεται στο κείμενό του στο ερώτημα «Πόσο είναι τέχνη το ποδόσφαιρο;». Σε ένα παράλληλο κείμενο με αυτό του Μίλτου Βασιλείου, η Κατερίνα Τσαλιγοπούλου πραγματεύεται το θέμα «Ποδόσφαιρο και Τέχνη». «Μετά από πολλά χρόνια ποικίλων εμπειριών, αυτό που γνωρίζω με τη μέγιστη βεβαιότητα, για την ηθική και τις υποχρεώσεις, το οφείλω στο ποδόσφαιρορο». Με τα λόγια αυτά του Αλμπέρ Καμύ, αρχίζει το δικό του κείμενο για το «ποδόσφαιρο και την αισθητική του λαϊκού» ο συνάδελφος στο Παν/μιο Αθηνών, Γιώργος Μανιάτης.
O εξαίρετος δημοσιογράφος Ηλίας Μπαζίνας με τις τόσες εμπειρίες του στα αθλητικά δρώμενα, αναπτύσσει τα θέματα περί «ποδοσφαίρου και αισθητικής» και περί «ποδοσφαίρου και χιούμορ». O Νίκος Μαυρωνάς υμνεί τους μάγους της μπάλας, τους καλλιτέχνες ποδοσφαιριστές, περιγράφοντας με γλαφυρό τρόπο εκπληκτικές ενέργειες μερικών από αυτούς. Η Όλγα Νικολαΐδου στο κείμενό της για το «ποδόσφαιρο και το θέατρο», δημοσιογράφος και ηθοποιός η ίδια, πιστεύει με βεβαιότητα στη μεταμορφωτική δύναμη τόσο του καλού ποδοσφαίρου, όσο και του καλού θεάτρου, όπως επίσης και στον διαπολιτισμικό χαρακτήρα και των δύο, που ας μη λησμονούμε έχουν κοινή λαϊκή καταγωγή που τα ενώνει. Ο Θεοδόσης Πυλαρινός στο κείμενό του «Ποίηση και ποδόσφαιρο: ωδές στους ερυθρόλευκους εκπορθητές εστιών» σταχυολογεί από την ποιητική ανθολογία ποιήματα που αποθεώνουν τους ερυθρόλευκους άσσους και όχι μόνον. Tέλος, στο κείμενο των Θόδωρου Πέππα και Στράτου Σωτρίνη γίνεται αναφορά στο «Τραγούδι και το ποδόσφαιρο». Σ’αυτό οι δύο αγαπητοί μου φίλοι αναφέρονται στη σύνδεση του ποδοσφαίρου με τη μουσική.
Mε το νέο αυτό βιβλίο εμείς οι Θρησκευόμενοι Κόκκινοι Eπιστήμονες, αθεράπευτα ποδοσφαιρόφιλοι, ευελπιστούμε ο αναγνώστης να αντιληφθεί την, τόσο απαραίτητη για όλους μας τούτη τη χαλεπή και καταθλιπτική περίοδο που διανύει η χώρα μας, πραγματικά ψυχαγωγική και πολιτισμική πλευρά του ποδοσφαίρου, μακριά από τη βία και την αποπροσανατολιστική διάσταση που μερικοί θέλουν να του προσδώσουν.

*Ο X. Kίττας είναι καθηγητής της Ιατρικής Σχολής και πρώην Πρύτανης του E.K.Π.A.




 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!