| ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ | ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |




«Στη χώρα του Τοτώρα»

Του ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΖΩΡΑ

Δημοσίευση: 12-10-2011 - Στήλη: ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ - Φύλλο:178




Θόδωρος Γραμματάς, «Στη χώρα του Τοτώρα», Εκδόσεις Πατάκη

 

Στο θέατρο για ανήλικους θεατές αναφέρεται ο συλλογικός τόμος μελετημάτων που κυκλοφορήθηκε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Πατάκη, με επιμέλεια του καθηγητή Θ. Γραμματά και με τίτλο «Στη χώρα του Τοτώρα» (που με την ένωση των λέξεων «τότε» + «τώρα» υποδηλώνει τη νέα υβριδική πραγματικότητα μεταξύ του «εδώ» και του «αλλού», του «τότε» και του «τώρα» που προσδιορίζει το συγκεκριμένο είδος του θεάτρου για παιδιά). Στον καλαίσθητο και ογκώδη τόμο 606 σελίδων φιλοξενούνται δώδεκα μελετήματα ερευνητών του θεάτρου, νέων επιστημόνων, υποψηφίων διδακτόρων αλλά και κατόχων μεταπτυχιακού τίτλου της κατεύθυνσης Θέατρο και Εκπαίδευση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, τα οποία υπέστησαν τις ανάλογες τροποποιήσεις και τη σχετική επεξεργασία από τον επιμελητή του τόμου ώστε να προκύψει ένα ομογενοποιημένο συλλογικό αποτέλεσμα. Αξίζει μάλιστα να αναφερθεί ότι ορισμένοι από τους συμμετέχοντες στον τόμο έχουν ήδη διακριθεί στον χώρο της επιστήμης ως μέλη Δ.Ε.Π. (όπως ο Σίμος Παπαδόπουλος) ή στον χώρο του θεάματος ως σκηνοθέτες και ηθοποιοί (όπως ο σκηνοθέτης και μέλος Ε.Ε.ΔΙ.Π. του Π.Τ.Δ.Ε. Παναγιώτης Τζαμαργιάς, η Μιλένα Παρθενίου και η Ελένη Χατζηαυξέντη). Τα μελετήματα πλαισιώνονται από Πρόλογο, Εισαγωγή και Επίλογο του καθηγητή Θ. Γραμματά, ο οποίος έχει γράψει και το Κεφάλαιο με τίτλο «Ειδοποιά χαρακτηριστικά» και είχε τη γενική εποπτεία και την επιμέλεια του εν λόγω τόμου. Οι θεματικές των μελετημάτων αφορούν το Θέατρο για παιδιά στη Ελλάδα, κάτω από ποικίλα πρίσματα: την παιδαγωγική αποστολή του και την κοινωνιολογική του προσέγγιση, τις αρχαιοελληνικές επιβιώσεις που ανιχνεύονται σε αυτό, τις επιδράσεις που έχει δεχτεί από το λαϊκό παραμύθι, τη σκηνική πρακτική που εφαρμόζεται σε αυτό, τη μουσική επένδυσή του (εξεταζόμενη σημειολογικά), ενώ δεν λείπουν και μελετήματα που αναφέρονται στο ξένο Θέατρο για παιδιά στη χώρα μας, τις αθηναϊκές σκηνές για κοινό ανηλίκων, καθώς και το κυπριακό Θέατρο για παιδιά. Η ευρύτητα των θεματικών προσεγγίσεων βοηθά στη σφαιρική αντιμετώπιση του τόσο ενδιαφέροντος αντικειμένου.
Ο καθηγητής Θ. Γραμματάς τονίζει στον Πρόλογό του ότι, εξαιτίας της έλλειψης συστηματικής ελληνικής βιβλιογραφίας στα παραπάνω θέματα, θεώρησε σκόπιμο να επισημανθούν παράμετροι «που οφείλουν να αναλυθούν διεξοδικά, ώστε το αναγνωστικό κοινό να αποκτήσει μια σφαιρική και τεκμηριωμένη άποψη για το αντικείμενο πραγμάτευσης», και με βάση αυτές τις παραμέτρους «τέθηκαν οι μεθοδολογικές αρχές, ορίστηκαν τα ερευνητικά πεδία και επιμερίστηκε η ανάλυση και σύνθεση των δεδομένων» στα μελετήματα που περιλήφθηκαν στον παρόντα τόμο. Με τη σύνταξη, λοιπόν, του συγκεκριμένου τόμου, όχι μόνον φωτίζεται ένας παραμελημένος τομέας της θεατρολογίας αλλά και η ελληνική βιβλιογραφία εμπλουτίζεται με ένα βιβλίο που θα αποτελεί εφεξής σημείο αναφοράς για τις σπουδές στον αντίστοιχο χώρο.

 

Με τη σύνταξη, λοιπόν, του συγκεκριμένου τόμου, όχι μόνον φωτίζεται ένας παραμελημένος τομέας της θεατρολογίας αλλά και η ελληνική βιβλιογραφία εμπλουτίζεται με ένα βιβλίο που θα αποτελεί εφεξής σημείο αναφοράς για τις σπουδές στον αντίστοιχο χώρο.



 
ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!
Ονοματεπώνυμο:
Email:
Ιστοσελίδα:
Σχόλιο:
Κωδικός [όπως εμφανίζεται - Νέα εικόνα]:
Επιλογή για νέα εικόνα
 



Οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου Aθηνών

Έντυπη μορφή - PDF FORMAT


Το σκίτσο του φύλλου 197
Γίνε Εθελοντής!